Zastava Srbije

Praktična primjena najnovijih izmjena i dopuna Zakona o javnim nabavkama i pravilno sačinjavanje tenderske dokumentacije


5. septembar (četvrtak) 2024. godine

Hotel Tehnograd u Tuzli


Savjetovanje u Tuzli, 04.09.2024. godine

Kompanija Paragraf Lex organizovala je, 5. septembra 2024. godine, u Tuzli, savjetovanje na temu “Praktična primjena najnovijih izmjena i dopuna Zakona o javnim nabavkama i pravilno sačinjavanje tenderske dokumentacije”.

Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o javnim nabavkama (dalje: Zakon), koji ima za cilj rješavanje problema profesionalnih žalitelja, usvojen je u Domu naroda Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine na hitnoj sjednici, objavljen je u “Sl. glasniku BiH”, br. 50/2024 od 23. jula 2024. godine, i stupa na snagu 31. jula 2024. godine.

Naime, “profesionalne žalbe” su u praksi onemogućavale efikasno okončanje postupka javnih nabavki, česte su bile pojave da se postupak nabavke nepravedno i neopravdano odugovlači i odlaže, što je izazivalo mnoge negativne posljedice za korisnike javnih sredstava, a ogledale su se u nedostatku lijekova i medicinske opreme, odlaganju izgradnje infrastrukturnih objekata itd.

Kao poseban problem bilo je i pitanje momenta od kada počinje teći rok za izjavljivanje žalbe na tendersku dokumentaciju, budući da su se i tu pojavile razne zloupotrebe u vidu neosnovanog produženja nabavke, kao i u pogledu zabranjenih dogovora ponuđača koji predstavljaju povredu konkurencije.

Upravo iz navedenih razloga, a sve u cilju osiguranja transparentnijeg i efikasnijeg procesa javnih nabavki, koji će spriječiti zloupotrebe i omogućiti brže realizacije projekata od javnog interesa, donesen je Zakon koji je podržan od strane Agencija za javne nabavke i Ureda za razmatranje žalbi.

Savjetovanje je imalo za cilj unaprjeđenje znanja u postupcima pravne zaštite učesnika javno-nabavnih procedura u skladu sa novim zakonskim institutima i rješenjima, kao i razmjenu informacija, dobrih praksi i savjeta na polju sačinjavanja pravilne tenderske dokumentacije i izbjegavanja najčešćih grešaka pri izradi tenderske dokumentacije.

Predavači Amir Rahmanović - stručni savjetnik za kontrolu javnih nabavki u Uredu za borbu protiv korupcije i upravljanje kvalitetom Tuzlanskog kantona, ovlašteni trener za javne nabavke i Miralem Kovačević - savjetnik za javne nabavke u Vladi Brčko distrikta BiH, ovlašteni trener za javne nabavke, obradili su teme:

PRAVNA ZAŠTITA U POSTUPCIMA JAVNIH NABAVKI U KONTEKSTU POSLJEDNJIH IZMJENA I DOPUNA ZAKONA O JAVNIM NABAVKAMA:

PRAVILNA PRIPREMA TENDERSKE DOKUMENTACIJE SA POSEBNIM AKCENTOM NA ISPRAVNO DEFINISANJE USLOVA I DOKAZA ZA KVALIFIKACIJU PONUĐAČA I PRAVILNU PRIPREMU TEHNIČKIH SPECIFIKACIJA U POSTUPCIMA JAVNIH NABAVKI

PITANJA I ODGOVORI SA SAVJETOVANJA

ODGOVOR: Ukoliko se nakon realizacije ugovora, ili okončanja istog iz bilo kojih drugih razloga, utvrdi da je ugovornom organu ostao određeni iznos novca na raspolaganju za dodatne količine istog predmeta nabavke, ili za neku drugu nabavku, ugovorni organ je dužan za navedeno provesti odgovarajući postupak javne nabavke te zaključiti novi ugovor nakon provedenog odgovarajućeg postupka javne nabavke. Ne postoji mogućnost aneksiranja postojećeg ugovora za dodatne količine.

ODGOVOR:

Član 87. stav (3) Zakona o javnim nabavkama propisuje sljedeće:„Ugovorni organ sprovodi postupak direktnog sporazuma za nabavku robe, usluga ili nabavku radova čija je procijenjena vrijednost jednaka ili manja od iznosa od 6.000,00 KM, pri čemu ni ukupna procijenjena vrijednost istovrsnih nabavki na godišnjem nivou nije veća od 10.000,00 KM“.

Prethodno citirana zakonska odredba ne podrazumijeva da je vrijednosti razred podignut sa 6.000,00 KM na 10.000,00 KM u kontekstu sprovođenja pojedinačnog direktnog sporazuma. Nesumnjivo je da je iznos, odnosno vrijednosni razred ostao isti u pogledu mogućnosti sprovođenja pojedinačnog direktnog sporazuma.

Drugi dio gore citirane odredbe, treba tumačiti kao potencijalnu mogućnost da Ugovorni organ, ukoliko je sproveo direktni sporazum za određenu nabavku, ima mogućnost u toku godine, ukoliko se ukaže potreba, sprovesti ponovno direktni sporazum/sporazume za istovrsne nabavke do ukupnog iznosa 10.000,00 KM (zbirni iznos prvobitno sprovedenog direktnog sporazuma i eventualno naknadno dodatnog/dodatnih direktnih sporazuma).

Imajući u vidu naveden zakonske odredbe te vaše pitanje proizilazi odgovor da u vašem slučaju morate provesti dva direktna sporazuma. Dakle, prvi postupak koji ste imali u planu javnih nabavki u iznosu od 6.000,00 KM ćete provesti i zaključiti ugovor. Ukoliko tokom godine realizujete ugovor tada ne smijete zaključivati nikakve anekse već ste dužni izmijeniti plan nabavke i planirati drugi direktni sporazum do maksimalnog iznosa od 4.000,00 KM te provesti taj postupak i zaključiti novi ugovor nakon provedenog drugog direktnog sporazuma.

ODGOVOR:

Član 87. stav (3) Zakona o javnim nabavkama propisuje sljedeće:„Ugovorni organ sprovodi postupak direktnog sporazuma za nabavku robe, usluga ili nabavku radova čija je procijenjena vrijednost jednaka ili manja od iznosa od 6.000,00 KM, pri čemu ni ukupna procijenjena vrijednost istovrsnih nabavki na godišnjem nivou nije veća od 10.000,00 KM“.

Obzirom na vašu dilemu koju ističete u postavljenom pitanju te imajmući u vidu citiranu zakonsku odredbu proizilazi da ugovorni organ ne može u planu nabavke planirati procijenjenu vrijednost od 10.000,00 KM te odabrati direktni sporazum. Dakle, ukoliko je procijenjena vrijednost u planu nabavki 10.000,00 KM potrebno je postupak provesti putem konkurentskog zahtjeva ili eventualno putem otvorenog postupka.

ODGOVOR: Prije svega treba naglasiti da ugovorni organ ne treba sebi dozvoliti da "probije" vrijednost ugovora jer je vrijednost ugovora jedan od elemenata ugovora koji ima ograničavajući karakter. Probijanje ugovora predstavlja nabavku dodatnih količina, proširenje ugovora, bez provođenja odgovarajuće procedure javne nabavke. Za dodatne količine ugovorni organ je dužan zaključiti novi ugovor nakon provođenja odgovarajućeg postupka javne nabavke. Ne postoji mogućnost aneksiranja postojećeg ugovora za dodatne količine.

Član 87. stav (3) Zakona o javnim nabavkama propisuje sljedeće:„Ugovorni organ sprovodi postupak direktnog sporazuma za nabavku robe, usluga ili nabavku radova čija je procijenjena vrijednost jednaka ili manja od iznosa od 6.000,00 KM, pri čemu ni ukupna procijenjena vrijednost istovrsnih nabavki na godišnjem nivou nije veća od 10.000,00 KM“.

Prethodno citirana zakonska odredba ne podrazumijeva da je vrijednosti razred podignut sa 6.000,00 KM na 10.000,00 KM u kontekstu sprovođenja pojedinačnog direktnog sporazuma. Nesumnjivo je da je iznos, odnosno vrijednosni razred ostao isti u pogledu mogućnosti sprovođenja pojedinačnog direktnog sporazuma.

Drugi dio gore citirane odredbe, treba tumačiti kao potencijalnu mogućnost da Ugovorni organ, ukoliko je sproveo direktni sporazum za određenu nabavku, ima mogućnost u toku godine, ukoliko se ukaže potreba, sprovesti ponovno direktni sporazum/sporazume za istovrsne nabavke do ukupnog iznosa 10.000,00 KM (zbirni iznos prvobitno sprovedenog direktnog sporazuma i eventualno naknadno dodatnog/dodatnih direktnih sporazuma).

Imajući u vidu naveden zakonske odredbe te vaše pitanje proizilazi odgovor da u vašem slučaju morate provesti dva direktna sporazuma. Dakle, prvi postupak koji ste imali u planu javnih nabavki u iznosu od 6.000,00 KM ćete provesti i zaključiti ugovor. Ukoliko tokom godine realizujete ugovor tada ne smijete zaključivati nikakve anekse već ste dužni izmijeniti plan nabavke i planirati drugi direktni sporazum do maksimalnog iznosa od 4.000,00 KM te provesti taj postupak i zaključiti novi ugovor nakon provedenog drugog direktnog sporazuma.

ODGOVOR: Prati se sve ono što ima ograničavajući karakter na obim ugovora. Ukoliko prvo iskoritite predviđene količine/vrijednost, bez obzira na činjenicu da ugovor vrijedi još tri mjeseca, navedeni ugovor je iskorišten/potrošen, te za dodatne količine ugovorni organ treba zaključiti novi ugovor nakon što provede odgovarajući postupak javne nabavke. Ne postoji mogućnost aneksiranja postojećeg ugovora za dodatne količine. Također, ukoliko je ugovorni organ ograničio trajanje ugovora na određeni period, istekom tog perioda trajanja ugovor je iskorišten, te je za naredni period ugovorni organ dužan zaključiti novi ugovor nakon provedenog odgovarajućeg postupka javne nabavke.