PRAVILNIK O PROVOĐENjU FINANSIJSKOG UPRAVLjANjA I KONTROLE U JAVNOM SEKTORU U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE("Sl. novine FBiH", br. 6/2017, 3/2019 i 37/2024) |
(Predmet)
Ovim pravilnikom se uređuju odgovornosti i postupci za uspostavu, provođenje, razvoj i koordinaciju finansijskog upravljanja i kontrole (u daljem tekstu: FUK), izvještavanje o FUK, ocjena adekvatnosti i efektivnosti sistema FUK u organizacijama u javnom sektoru u Federaciji, te vođenje i održavanje registra osoblja uključenog u FUK u organizacijama u Federaciji BiH).
(Primjena)
(1) Odredbe ovog pravilnika primjenjuju se na korisnike javnih sredstava prvog i drugog nivoa budžeta Federacije, kantona, gradova i općina utvrđene u registrima budžetskih korisnika.
(2) U skladu sa ovim pravilnikom, obveznicima se smatraju i vanbudžetski fondovi osnovani na teritoriji Federacije BiH prema posebnom zakonu.
(3) U skladu sa ovim pravilnikom, obveznicima se smatraju i pravna lica u kojima Federacija ili kantoni imaju većinski vlasnički udjel (javna preduzeća i privredna društva).
(4) Odredbe ovog pravilnika primjenjuju se i na organizacije i tijela u javnom sektoru u Federaciji koja se finansiraju iz fondova i programa Evropske unije.
(5) U smislu ovog pravilnika, za obveznike primjene iz stava (1), (2), (3) i (4) ovog člana koristi se zajednički termin "korisnici javnih sredstava".
(Obuhvat i svrha FUK)
(1) FUK se provodi u svim organizacionim jedinicama i na svim nivoima korisnika javnih sredstava i obuhvata sve poslovne transakcije, a posebno one vezane za planiranje i izvršavanje budžeta, odnosno finansijskog plana, javne nabavke, računovodstvo i izvještavanje.
(2) Sistem FUK kod korisnika javnih sredstava se uspostavlja, provodi i razvija u svrhu postizanja sljedećih ciljeva:
a) usklađenosti poslovanja sa zakonima i drugim propisima, planovima, programima i postupcima;
b) obavljanje aktivnosti na pravilan, ekonomičan, efikasan, efektivan i etičan način;
c) zaštita sredstava od gubitaka uzrokovanih lošim upravljanjem, neopravdanim trošenjem i korištenjem, te zaštite od drugih oblika nepravilnosti;
d) jačanje odgovornosti za uspješno ostvarenje poslovnih ciljeva i
e) osiguranje pouzdanosti i sveobuhvatnosti finansijskih i drugih izvještaja.
(Metodološki okvir za primjenu FUK)
Metodološki okvir za primjenu FUK u javnom sektoru u Federaciji BiH temelji se na Standardima interne kontrole u javnom sektoru u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije", broj 75/16, u daljem tekstu: Standardi interne kontrole), kojima je razrađeno pet međusobno povezanih komponenti zasnovanih na COSO modelu: kontrolno okruženje, upravljanje rizicima, kontrolne aktivnosti, informacije i komunikacija i praćenje i procjena.
II. USPOSTAVLJANJE, PROVOĐENJE I RAZVOJ FINANSIJSKOG UPRAVLJANJA I KONTROLE
(Odgovornost za uspostavljanje, provođenje i razvoj FUK)
(1) Rukovodilac korisnika javnih sredstava odgovoran je za uspostavljanje, provođenje i razvoj FUK prema metodološkom okviru iz člana 4. ovog pravilnika i u skladu sa zakonima i drugim propisima, te internim aktima koji uređuju pojedina područja poslovanja korisnika javnih sredstava.
(2) Osim rukovodioca korisnika javnih sredstava, za uspostavljanje, provođenje i razvoj FUK odgovorni su rukovodioci osnovnih organizacionih jedinica, odnosno osobe na koje je rukovodilac korisnika javnih sredstava prenio ovlaštenja u skladu sa članom 13. Zakona o FUK.
(Planiranje uspostavljanja i razvoja FUK)
(1) Korisnici javnih sredstava u obavezi su planirati aktivnosti na uspostavljanju i razvoju FUK, u skladu sa Standardima interne kontrole iz člana 4. ovog pravilnika.
(2) Planiranje uspostavljanja i razvoja FUK iz stava (1) ovog člana vrši se na godišnjem nivou i sadrži pregled aktivnosti koje se poduzimaju u cilju rješavanja:
a) uočenih nedostataka prilikom izrade Godišnjeg izvještaja o funkcionisanju sistema FUK,
b) uočenih nedostataka prilikom izrade Izjave o fiskalnoj odgovornosti,
c) nalaza i preporuka Ureda za reviziju institucija u Federaciji BiH,
d) nalaza i preporuka interne revizije,
e) drugih mjera predviđenih za dalji razvoj FUK.
(3) Korisnici javnih sredstava planiranje uspostavljanja i razvoja FUK iz stava (1) ovog člana dokumentuju u prilogu 1 - Plan za razvoj finansijskog upravljanja i kontrole, a realizaciju planiranih aktivnosti dokumentuju u prilogu 2 - Izvještaj o realizaciji plana za razvoj finansijskog upravljanja i kontrole ovog pravilnika.
III. KOORDINACIJA PROVOĐENJA FINANSIJSKOG UPRAVLJANJA I KONTROLE
(Koordinator za FUK)
(1) Rukovodilac korisnika javnih sredstava imenuje koordinatora za FUK iz reda najvišeg rukovodstva u korisniku javnih sredstava.
(2) Izuzetno, ukoliko u organizaciji nema sistematiziranih rukovodećih mjesta, rukovodilac organizacije imenuje koordinatora za FUK iz reda zaposlenika visoke stručne spreme koji se nalaze na neposredno nižem radnom mjestu poslije rukovodioca organizacije.
(3) Koordinator za FUK iz člana 7. stav (1) ovog pravilnika obavlja sljedeće aktivnosti:
a) pružanje savjeta i podrške rukovodiocu korisnika javnih sredstava o načinu uspostavljanja, provođenja i razvoja FUK na nivou organizacije,
b) pružanje savjeta i podrške rukovodiocima organizacionih jedinica o načinu uspostavljanja, provođenja i razvoja FUK u dijelu za koji su oni nadležni,
c) planiranje, pripremu i praćenje provođenja planiranih aktivnosti na uspostavljanju i razvoju FUK,
d) koordinaciju samoprocjene i izrade Godišnjeg izvještaja o funkcionisanju sistema FUK,
e) u kantonalnim ministarstvima finansija vrši koordinaciju izrade Konsolidovanog izvještaja o funkcionisanju sistema FUK za kanton,
f) koordinaciju izrade internih akata iz budžetskog ciklusa (pravilnika, instrukcija, uputstava, smjernica) kojima se razrađuju postupci, definiraju nadležnosti i odgovornosti svih učesnika, te uređuju kontrolne aktivnosti u procesu planiranja, programiranja, izrade i realizacije budžeta, odnosno finansijskog plana, te u procesu nabavki i ugovaranja,
g) saradnju sa CHJ FMF.
(Koordinacija i saradnja između korisnika javnih sredstava)
Korisnici javnih sredstava iz člana 2. st. (1) i (2) ovog pravilnika u obavezi su sarađivati i koordinirati razvoj FUK sa korisnicima javnih sredstava nižeg nivoa unutar svog razdjela i resorno povezanim korisnicima, u dijelu koji se odnosi na:
a) praćenje provođenja FUK kod budžetskih i vanbudžetskih korisnika,
b) davanje uputstava i smjernica budžetskim i vanbudžetskim korisnicima u skladu sa uputstvima CHJ FMF, te
c) koordinaciju izrade internih akata iz budžetskog ciklusa koji uređuju odnose sa budžetskim i vanbudžetskim korisnicima.
(Vođenje i održavanje registra osoblja uključenog u FUK)
(1) U skladu sa članom 16. stav (2) tačka h) Zakona o FUK, CHJ FMF je nadležna za vođenje i održavanje registra osoblja uključenog u FUK, odnosno koordinatora za FUK kod korisnika javnih sredstava u Federaciji.
(2) Vođenje i održavanje registra iz stava (1) ovog člana vršit će se u cilju evidencije, nadzora i edukacije u oblasti FUK.
(3) Nakon imenovanja iz člana 7. stav (2) ovog pravilnika, rukovodilac korisnika javnih sredstava dužan je CHJ FMF dostaviti akt o imenovanju koordinatora za FUK.
IV. IZVJEŠTAVANJE O SISTEMU FINANSIJSKOG UPRAVLJANJA I KONTROLA I OCJENA SISTEMA FINANSIJSKOG UPRAVLJANJA I KONTROLE
(Godišnji izvještaj o funkcionisanju sistema FUK)
(1) Godišnji izvještaj o funkcionisanju sistema FUK (u daljem tekstu: GI FUK) predstavlja izvještaj korisnika javnih sredstava iz člana 14. stav (1) Zakona o FUK o stanju sistema FUK za prethodnu godinu koji se unosi u aplikaciju PIFC prema uputama Federalnog ministarstva finansija i podnosi na propisanom obrascu, a sadrži opće podatke o organizaciji i popunjen upitnik za samoprocjenu sistema FUK.
(2) Oblik i sadržaj Godišnjeg izvještaja o funkcionisanju sistema FUK dati su u prilogu 3 koji čini sastavni dio ovog pravilnika.
(3) Korisnici iz člana 14. stav (1) Zakona o FUK u obavezi su izraditi GI FUK i isti dostaviti na sljedeći način:
a) federalni korisnici javnih sredstava prvog nivoa GI FUK dostavljaju CHJ FMF do 28. februara tekuće godine za prethodnu godinu;
b) kantonalni korisnici javnih sredstava prvog nivoa i jedinice lokalne samouprave sa statusom grada GI FUK dostavljaju nadležnom kantonalnom ministarstvu finansija do 28. februara tekuće godine za prethodnu godinu;
c) federalne vanbudžetske organizacije GI FUK dostavljaju CHJ FMF do 28. februara tekuće godine za prethodnu godinu;
d) kantonalne vanbudžetske organizacije GI FUK dostavljaju nadležnom kantonalnom ministarstvu finansija do 28. februara tekuće godine za prethodnu godinu;
e) pravna lica u kojima Federacija ima većinski vlasnički udio dostavljaju do 31. januara tekuće godine resornom federalnom ministarstvu svoj GI FUK za prethodnu godinu koji postaje sastavni dio GI FUK resornog federalnog ministarstva, a koji resorno federalno ministarstvo podnosi na način utvrđen tačkom a) ovog člana;
f) pravna lica u kojima kanton ima većinski vlasnički udio dostavljaju do 31. januara tekuće godine resornom kantonalnom ministarstvu svoj GI FUK za prethodnu godinu, koji postaje sastavni dio GI FUK resornog kantonalnog ministarstva, a koji resorno kantonalno ministarstvo podnosi na način utvrđen tačkom b) ovog člana.
(4) Izuzetno od stava (3) ovog člana FMF i kantonalna ministarstva finansija godišnje podatke o funkcionisanju sistema FUK za svoja ministarstva dostavit će u sklopu KI FUK za Federaciju, odnosno kanton.
(Konsolidovani izvještaj o funkcionisanju sistema FUK kantona)
(1) Konsolidovani izvještaj o funkcionisanju sistema FUK u javnom sektoru u kantonu (u daljem tekstu: KI FUK kantona) u skladu sa članom 15 stav (1) Zakona o FUK predstavlja objedinjeni izvještaj o funkcionisanju sistema FUK na nivou kantona i sadrži najznačajnije informacije iz oblasti FUK u javnom sektoru u kantonu u prethodnoj godini.
(2) Sadržaj KI FUK obavezno čine: ocjena sistema FUK na osnovu postojećeg stanja, mjere planirane za budući razvoj sistema FUK, kao i tabelarni pregled provođenja FUK kroz pet komponenti Standarda interne kontrole iz člana 4. ovog pravilnika.
(3) Kantonalno ministarstvo finansija konsoliduje godišnje izvještaje o funkcionisanju sistema FUK za kanton na propisanom obrascu datom u prilogu 4, koji čini sastavni dio ovog pravilnika i dostavlja CHJ FMF do 31. marta tekuće za prethodnu godinu.
(Konsolidovani izvještaj o funkcionisanju sistema FUK Federacije)
(1) Godišnji konsolidovani izvještaj o funkcionisanju sistema FUK u javnom sektoru u Federaciji (u daljem tekstu: KI FUK Federacije) u skladu sa članom 15. stav (2) Zakona o FUK predstavlja objedinjeni izvještaj o funkcionisanju sistema FUK na nivou Federacije i sadrži najznačajnije informacije iz oblasti FUK u javnom sektoru u Federaciji u prethodnoj godini.
(2) Sadržaj KI FUK obavezno čine: ocjena sistema FUK na osnovu postojećeg stanja, mjere planirane za budući razvoj sistema FUK, kao i tabelarni pregled provođenja FUK kroz pet komponenti Standarda interne kontrole iz člana 4. ovog pravilnika.
(3) KI FUK Federacije izrađuje CHJ FMF na osnovu dostavljenih izvještaja o funkcionisanju sistema FUK, koji sadrži obavezne elemente iz stava (2) ovog člana i dostavlja ga federalnom ministru finansija do 31. maja tekuće godine za prethodnu godinu.
(4) Federalni ministar finansija dostavlja KI FUK Federacije iz stava (3) ovog člana Vladi Federacije BiH do 30. juna tekuće godine za prethodnu godinu radi razmatranja i usvajanja.
(Ocjena adekvatnosti i efektivnosti sistema FUK)
(1) Ocjenu adekvatnosti i efektivnosti sistema FUK u Federaciji obavlja CHJ FMF redovnom godišnjom i povremenom provjerom sistema FUK.
(2) Cilj provjera iz stava (1) ovog člana je praćenje provođenja i prikupljanje informacija potrebnih za poboljšanje metodologije i standarda rada.
(3) Redovna godišnja provjera iz stava (1) ovog člana provodi se na osnovu podataka iz GI FUK i KI FUK korisnika javnih sredstava, te drugih podataka koje su korisnici javnih sredstava obavezni dostavljati FMF u skladu sa posebnim propisima.
(4) Povremena provjera iz stava (1) ovog člana provodi se na uzorku korisnika javnih sredstava neposrednim uvidom u evidencije i dokumentaciju o primjeni metodološkog okvira iz člana 4. ovog pravilnika, razgovorom sa zaposlenima i/ili popunjavanjem odgovarajućeg upitnika, nakon čega CHJ sačinjava izvještaj za rukovodioca korisnika javnih sredstava.
V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
(Rok za imenovanje koordinatora za FUK)
Rukovodilac korisnika javnih sredstava će imenovati koordinatora za FUK u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog pravilnika.
(Stupanje na snagu)
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenim novinama Federacije BiH".
Prilog u PDF formatu možete preuzeti ovdje