Zastava Srbije | Zastava Crne Gore

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA U BOSNI I HERCEGOVINI: Omot (kesice, poseban papir i dr.) koji ima logotip i/ili naziv proizvođača i/ili trgovca smatra se propagandnim sredstvom koje trgovac ne smije posebno da zaračuna kupcu. Za kršenje ovog pravila trgovcu je predviđena kazna od 2.500 KM do 5.500 KM

30.10.2017.


Otišli ste u šoping centar, kupili robu i nakon plaćanja na kasi proizvodi su stavljeni u kesu koju ste platili pet ili deset feninga. Na toj kesi se nalazi i logo trgovačkog lanca u kojem ste obavili kupovinu.

Ono što građanima u BiH djeluje kao još jedna kupovina ustvari je kršenje zakona jer potrošači plaćaju da reklamiraju taj trgovački lanac. Zakon o zaštiti potrošača u Bosni i Hercegovini ("Sl. glasnik BiH", br. 25/2006 i 88/2015 - dalje: Zakon) u članu 17. predviđa da se kupcu ne smije posebno zaračunati vrećica koja ima logotip proizvođača ili trgovca jer se smatra propagandnim sredstvom.

Za kršenje ovog pravila trgovcu je predviđena kazna od 2.500 KM do 5.500 KM. Ovaj zakon primjenjuje se na teritoriji Federacije BiH, dok se u RS-u primjenjuje entitetski Zakon o zaštiti potrošača u Republici Srpskoj ("Sl. glasnik RS", br. 6/2012, 63/2014 i 18/2017) koji je po pitanju kazni još rigorozniji i predviđa kazne od 2.000 KM do 10.000 KM.

Iz Službe za zaštitu potrošača Federalnog ministarstva trgovine su potvrdili da je Zakon definirao da trgovac ne može naplatiti bilo koji omot ni kesu na kojoj je istaknut njegov logo jer se to računa kao reklamni materijal.

- Imali smo primjedbi od potrošača, a ako inspekcija ustanovi taj prekršaj, Zakon je propisao i sankcije. Druga je stvar što inspekcija ne može svaki dan biti na terenu – ukazali su u Ministarstvu.

Izvršna direktorica Udruženja za zaštitu građana Don iz Prijedora Murisa Marić ukazala je da određeni lanci u FBiH naplaćuju kese dok je u RS-u to zabranjeno ako se na kesama nalazi logo.

- Izmjenom zakona uvedena je ta praksa i svaka kesa ili omot koji upućuje na reklamiranje određenog lanca ili proizvođača se ne smije naplaćivati – ukazala je Marić.

Kontrolu primjene ovih pravila u Federaciji BiH trebala bi vršiti Federalna uprava za inspekcijske poslove, ali nema odgovora o broju i iznosu kazni koje su inspektori izrekli trgovačkim lancima u većem bh. entitetu.

Ono na šta se trgovci u Federaciji BiH "izvlače", odnosno pravdaju naplatu vrećica je naknada za plastične kese u iznosu od pet feninga koju su dužni plaćati Fondu za zaštitu okoliša FBiH. Famoznih pet feninga trgovci naplaćuju od kupaca, ali pri tome na te kese stave i svoj logo, odnosno reklamni materijal što je strogo zabranjeno Zakonom.

Da to nije nikakvo opravdanje potvrdili su i u Instituciji ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH. Pomoćnik ombudsmana Čolović Ljubica je u izjavi za Faktor kazala da Zakon, u članu 17. stav (3) jasno propisuje da "omot (vrećica, poseban papir i dr.) koji ima logotip i/ili naziv proizvođača i/ili trgovca smatra se propagandnim/reklamnim sredstvom, koje trgovac ne smije naplaćivati".

- Međutim, i poradi jasne zakonske regulative, ima pojava da neki trgovci zaračunavaju i naplaćuju omot (vrećiću, poseban papir i dr.) koji imaju logotip trgovca ili proizvođača. Takva praksa trgovca je nezakonita, te u u smislu Zakona, predstavlja prekršaj, za koji su propisane novčane kazne u iznosu od 2500 KM do 5.500 KM. Radi navedenog Institucija ombudsmana apeluje na bh. potrošače da reaguju svaki put kada im trgovac zaračuna i naplati omot (vrećiću, poseban papir) koji ima logotip trgovca ili proizvođača. U nekim slučajevima reakcija potrošača prema trgovcu bit će dovoljna da se otkloni navedena nepravilnost. No, ukoliko trgovac i nakon reagovanja potrošača ne otkloni nepravilnost, potrošač treba slučaj prijaviti nadležnoj službi za inspekcijske poslove. Ista Služba vrši kontrolu nad primjenom Zakona i ima mogućnost da trgovcu izrekne novčanu kaznu – ukazala je Čolović.

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA U BOSNI I HERCEGOVINI ("Sl. glasnik BiH", br. 25/2006 i 88/2015)

Član 17

(1) Trgovac treba da prodaje proizvod s originalnim omotom ili ambalažom, a na zahtjev potrošača, dužan je da proizvod posebno zamota.

(2) U slučaju ponude posebnog papira za zamotavanje i upotrebe dodatnih ukrasa, cijena tih dekoracija treba da bude jasno i vidljivo istaknuta.

(3) Omot (kesice, poseban papir i dr.) koji ima logotip i/ili naziv proizvođača i/ili trgovca smatra se propagandnim sredstvom koje trgovac ne smije posebno da zaračuna kupcu.

(4) Omot treba da bude neškodljiv za zdravlje, prilagođen obliku i masi proizvoda i ne smije stvarati zabunu kod potrošača u pogledu mase i veličine proizvoda.


IZVOR: Vebsajt Faktor, A. P., 27.10.2017.

Naslov: Redakcija