Vlada Federacije BiH je na sjednici u Sarajevu, na prijedlog Federalnog ministarstva pravde, utvrdila Nacrt zakona o zaštiti prijavilaca nepravilnosti u Federaciji Bosne i Hercegovine i uputila ga u parlamentarnu proceduru.
Ovim zakonom uređuje se zaštita prijavilaca nepravilnosti u Federaciji BiH, postupci prijave nepravilnosti, opseg zaštite prijavilaca nepravilnosti, postupci zaštite prava prijavilaca nepravilnosti, obaveze subjekata na koje se ovaj zakon odnosi, kao i druga pitanja od značaja za zaštitu prijavilaca nepravilnosti.
Svrha ovog zakona je osiguravnje učinkovitog sistema zaštite prijavilaca nepravilnosti od bilo kojeg oblika ugrožavanja ili povrede prava prijavilaca i drugih osoba koje, u skladu s ovim zakonom, uživaju zaštitu, koja bi mogla biti u vezi sa prijavom nepravilnosti kojima se povređuje javni interes, uključujući i prijavu nepravilnosti koja se odnosi na poduzimanje koruptivnih radnji, kršenje ljudskih prava, kao i zloupotrebu službenih ovlasti ili službenog položaja.
U skladu sa ovim zakonom, prijava nepravilnosti u Federaciji je otkrivanje informacija o povredi prava koja se odnosi na javnu nabavku, finansijske usluge, proizvode i tržišta, sprečavanje pranja novca i finansiranje terorizma, sigurnost i usklađenost proizvoda, sigurnost prometa, zaštitu okoliša, zaštitu od zračenja i nuklearnu sigurnost, sigurnost hrane i hrane za životinje, zdravlje i dobrobit životinja, javno zdravlje, zaštitu potrošača, zaštitu privatnosti i osobnih podataka, te sigurnost mrežnih i informacijskih sistema, uključujući i informacije o korupciji, kršenju ljudskih prava, zloupotrebi službenih ovlasti ili službenog položaja.
Kako je navedeno u obrazloženju, razlozi za donošenje zakona ogledaju se u činjenici da u Federaciji BiH ne postoje pravni, a niti institucijski mehanizmi kojima bi se osigurala efikasna zaštita prijavilaca nepravilnosti.
Također, predlagač, između ostalog, u obrazloženju navodi da je u Mišljenju (Avis) Evropske komisije o prijavi Bosne i Hercegovine za članstvo u Evropskoj uniji definirano 14 prioriteta koje je BiH dužna ispuniti u kontekstu procesa evropskih integracija. U oblasti vladavine prave kao jedan od prioriteta određeno je jačanje prevencije i borbe protiv korupcije i organiziranog kriminala, uključujući i protiv pranja novca i terorizma, između ostalog i putem usvajanja i provođenja propisa o sukobu interesa i zaštiti prijavilaca nepravilnosti.
Relevantni pravni okvir EU sa kojim BiH ima obavezu uskladiti domaće zakonodavstvo je Direktiva (EU) 2019/1937 Evropskog parlamenta i Vijeća o zaštiti osoba koje prijavljuju povrede prava Unije. Obrađivač se prilikom pripreme zakona rukovodio principima i terminologijom propisanim Direktivom, te se ovim propisom stvara pravni osnov za modernu i djelotvornu zaštitu prijavilaca nepravilnosti koji u radnom okruženju nakon prijave nepravilnosti nerijetko budu izloženi različitim štetnim radnjama (otkaz ugovora o radu, nemogućnost napredovanja, premještaj, mobbing, posredna i neposredna diskriminacija i drugo) koje radnje se prema prijaviocima nepravilnosti poduzimaju iz osvete. Ovim zakonom se zakonodavstvo Federacije BiH djelimično usklađuje sa ovom direktivom, pri čemu se potpuna usklađenost očekuje u nastavku procesa pridruživanja BiH u punopravno članstvo EU.
Vlada Federacije BiH utvrdila je, na prijedlog Federalne uprave za geodetske i imovinsko-pravne poslove, Nacrt zakona o premjeru i katastru nekretnina, te ga uputila u parlamentarnu proceduru. Predlagač pojašnjava da je ovaj zakon nastao zbog potrebe da se područje geodetskih poslova, katastra nekretnina i zemljišnih knjiga uredi na kvalitetan i jedinstven način.
U obrazloženju se navodi da postoji hitna potreba usvajanja zakona koji objedinjuje tehničke podatke o katastarskim česticama iz katastra i nositelje prava preuzimanjem iz zemljišne knjige u zajednički informacioni sistem. Donošenjem ovog zakona, uz Zakon o stvarnim pravima i Zakon o zemljišnim knjigama, očekuje se stvaranje modernog i kvalitetnog okvira za razvoj zemljišne administracije koji je usklađen sa evropskim standardima.
Predloženim tekstom zakona se oblast katastarskog premjera i katastra nekretnina usklađuje i s novim tehničko-tehnološkim rješenjima (GIS, GPS), a katastar nekretnina se definira kao moderni katastar, što je tendencija katastra širom svijeta. Osnovna razlika u odnosu na postojeći sistem katastra u Federaciji BiH, koji je katastar poreznog tipa, je taj što katastar mijenja svoju osnovnu svrhu i umjesto porezne svrhe to je sada svrha osiguranja tačnih i ažurnih granica vlasništva i drugih stvarnih prava, čime se daje dodatna kvaliteta sigurnosti vlasništva i drugih stvarnih prava.
Između ostalog, donošenjem ovog zakona unaprijedit će se čuvanje i korištenje podataka katastarskog premjera i katastra nekretnina, unaprijediti topografsko - kartografska djelatnost, kao i registar prostornih jedinica i adresni registar, zatim uspostaviti registar geografskih imena i masovna procjena vrijednosti nekretnina, te osigurati učinkovitije planiranje i provedba unapređenja sistema zemljišne administracije (katastar i zemljišna knjiga).
Također će se revidirati poslovni procesi postupanja u katastru i nastavno u zemljišnim knjigama u svrhu značajnog smanjenja broja procedura i izbjegavanja dvostrukih provedbi nastalih na temelju važećih propisa u katastarskim i zemljišnoknjižnim postupcima.
Zakonom se privatnom sektoru daje više prostora pri izvođenju poslova premjera i katastra nekretnina što predlagač smatra bitnim s aspekta smanjenja državne uprave, a u konkretnom slučaju i zbog mogućnosti da se državna uprava u ovoj oblasti više posveti svojoj osnovnoj zadaći održavanja, razvoja i unapređenja sistema premjera i katastra nekretnina.
Donošenje ovog zakona, prema pojašnjenju predlagača, osigurat će pravni okvir za rješavanje problema neažurnosti, čime će se povećati pravna sigurnost. Donošenjem zakona o premjeru i katastru nekretnina došlo bi i do ubrzanja reforme katastra, a povezano s tim i zemljišnih knjiga s ciljem usklađivanja stanja nekretnina i vlasništva, zatim bi se preciziralo obavljanje poslova katastarskog premjera i katastra nekretnina i postupanja u njegovoj provedbi, stvorili bi se i preduslovi za uspostavu zajedničkog informacionog sistema katastra nekretnina i zemljišne knjige, te nastavilo uređivanje geodetsko - katastarskog sistema i obavljanja poslova u njemu.
Predlagač naglašava da, općenito gledajući, društvo u cjelini ima veliku korist od usaglašenih evidencija nekretnina i prava na nekretninama.
Aktivnosti na iznalaženju načina za izdvajanje sredstava za izvršavanje obaveze prema NUB BiH
Vlada Federacije Bosne i Hercegovine prihvatila je Informaciju Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke u vezi obustave rada uposlenih u Javnoj ustanovi Nacionalna i univerzitetska biblioteka Bosne i Hercegovine i poteškoćama u odvijanju redovnog rada biblioteke.
Federalno ministarstvo finansija je zaduženo da iznađe mogućnost izdvajanja interventnih sredstava za isplatu plata zaposlenicima NUB BiH.
Istovremeno, Vlada Federacije BiH zaključkom traži od sedam institucija kulture od značaja za BiH, i to Zemaljskog muzeja BiH, Umjetničke galerije BiH, Nacionalne i univerzitetske biblioteka BiH, Muzeja književnosti i pozorišne umjetnosti BiH, Historijskog muzeja BiH, Kinoteke BiH, Biblioteke za slijepa i slabovidna lica BiH da, u roku od 15 dana od dana donošenja ovog zaključka, Vladi, putem Generalnog sekretarijata Vlade FBiH dostave Finansijski izvještaj za 2023.godinu i prvih šest mjeseci za 2024. godinu, što uključuje sve prihode i rashode, a naročito pregled prihoda ostvarenih iz budžeta svih nivoa vlasti, pregled prihoda ostvarenih od vlastite djelatnosti, kao i pregled prihoda ostvarenih od domaćih i stranih donacija.
Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke, Federalno ministarstvo kulture i sporta i Federalno ministarstvo pravde zaduženi su da Vladi Federacije BiH predlože način vršenja upravljačkih prava prioritetno za NUB BiH zbog odlaska trenutnog direktora u penziju, ali i za ostalih šest institucija kulture.
Generalni sekretarijat Vlade FBiH je zadužen da prihvaćenu informaciju, zajedno sa ovim zaključkom, dostavi Ministarstvu civilnih poslova BiH. Ovaj zaključak stupa na snagu danom donošenja.
Između ostalog, Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke u Informaciji pojašnjava da je ovakvo rješenje predloženo kako se ne bi dovela u pitanje zaštita nacionalnog spomenika od izuzetnog značaja za BiH zbog neisplaćenih plaća radnicima.
U svrhu obrazloženja inicijative da se obezbijede sredstva za normalno funkcionisanje NUB, Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke pojašnjava da je, prema Odluci o proglašenju pokretnog dobra - Specijalne zbirke NUB BiH u Sarajevu nacionalnim spomenikom BiH, Federacija BiH dužna osigurati pravne, znanstvene, tehničke, administrativne i finansijske mjere za zaštitu, konzervaciju, restauraciju i prezentaciju nacionalnog spomenika.
Pojašnjavaju i da je Komisija za očuvanje nacionalnih spomenika nametnula obavezu Federaciji BiH, ali i ovlaštenje, i to ne ograničavajući se na način na koji će to učiniti, da Federacija BiH osigura pravne, znanstvene, tehničke, administrativne i finansijske mjere za zaštitu, konzervaciju, restauraciju i prezentaciju nacionalnog spomenika.
U Informaciji je naglašeno da, posmatrajući sa stanovišta vlastite nadležnosti Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke, a imajući u vidu univezitetsku i naučnu funkciju NUB, Ministarstvo ima opravdan pravni interes da NUB BiH besprijekorno funkcioniše u interesu akademske zajednice i studenata, kao i građana zbog čega smo se aktivno uključili u rješavanje nagomilanih problema u njihovom finansiranju i problemu pravnog statusa.
U Informaciji je navedeno i da je Skupština Kantona Sarajevo donijela Zakon o privremenom preuzimanju sufinansiranja institucija kulture i obrazovanja čiji je osnivač BiH čime je utvrđen javni interes KS za njihovo privremeno sufinansiranje, sredstvima namjenjenim za plaće, topli obrok, regres i druge naknade, te režije, kao i da se tim zakonom KS obavezao na održivost sedam institucija kulture.
Navedno je i da je, imajući u vidu činjenicu da su vlasti Kantona Sarajevo preuzele sufinansiranje plaća posebnim zakonom, Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke je usmjerilo svoj javni poziv ka projektima za svih sedam institucija čiji je osnivač država BiH, te da je na taj način kroz značajna finansijska sredstva u iznosu od 900.000 KM omogućeno da prijavom projekta na javni poziv, institucije kulture i nauke unaprijede svoj rad.
Odobren utrošak 1,2 miliona KM za programe u izdavaštvu i bibliotečkoj djelatnosti
Vlada Federacije BiH donijela je, na prijedlog Federalnog ministarstva kulture i sporta, dvije odluke o usvajanju programa utroška sredstava u ukupnom iznosu od 1,2 miliona KM sa tekućih transfera drugim nivoima vlasti i fondovima. Jedan program utroška se odnosi na transfer od 600.000 KM Fondu za izdavaštvo, a drugi je, također u iznosu od 600.000 KM, transfer Fondaciji za bibliotečku djelatnost. Raspodjela sredstava će se vršiti u skladu sa općim i posebnim kriterijima.
Transfer Fondaciji za izdavaštvo je predviđen za sedam programa. Od ukupno 600.000 KM, 208.000 KM je planirano kao podrška izdavačima za objavljivanje knjiga, za periodiku je planirano 77.000 KM, zatim za plasman i promoviranje krnjiga i autora ukupno je predviđeno 80.000 KM, za program nova književna djela domaćih autora 30.000 KM, te 35.100 KM za objavljivanje novih književnih djela odabranih na anonimnom konkursu. Za druge oblike sufinansiranja izdavačke djelatnosti je planirano 20.000 KM, a 149.900 KM za servisiranje poslova Fondacije za izdavaštvo.
Od 600.000 KM transfera Fondaciji za bibliotečku djelatnost 280.000 KM je za program otkupa društveno vrijednih knjiga i časopisa domaćih izdavača registrovanih na području FBiH, objavljenih u 2023. godini, kao i za otkup najtraženijih naslova prema izboru čitalaca. Za program opremanja javnih i specijalnih biblioteka, kao i za stručno usavršavanje bibliotekara i manifestacije za popularizaciju bibliotečke djelatnosti i knjige, te za najaktivnije čitaoce planirano je 160.000 KM. Za druge oblike sufinansiranja bibliotečke djelatnosti predviđen je iznos od 20.000 KM, dok je za servisiranje poslova Fondacije i materijalne troškove planirano 140.000 KM.
Korisnici sredstava izvještaje o namjenskom utrošku dodijeljenih sredstava će dostavljati na način i u rokovima koji su propisani pravilnicima o procedurama i kriterijima za izbor korisnika i dodjelu sredstava fondacija za izdavaštvo i bibliotečku djelatnost, a upravni odbori fondacija obavezni su tromjesečno izvještavati Federalno ministarstvo kulture i sporta o utrošenim sredstvima. Federalno ministarstvo kulture i sporta će potom izvještavati Federalno ministarstvo finansija i Vladu Federacije BiH.
Za realizaciju ovih odluka zadužuju se federalna ministarstva finansija i kulture i sporta, te fondacije za izdavaštvo i bibliotečku djelatnost, svako u okviru svoje nadležnosti.
Vlada je na istoj sjednici usvojila izvještaje o radu ove dvije fondacije za 2023. godinu, te dala saglasnosti na njihove planove rada za 2024. godinu.
IZVOR: Vebsajt Vlade FBiH, 29.08.2024.
Naslov: Redakcija