Zastava Srbije | Zastava Crne Gore

VIJEĆE ZA ZAŠTITU VITALNOG INTERESA USTAVNOG SUDA RS: Odbijene primjedbe o povredi vitalnog nacionalnog interesa članovima 4. i 9. Zakona o suzbijanju korupcije, organizovanog kriminala i najtežih oblika privrednog kriminala


27. aprila 2016. godine je u Banjoj Luci održana 82. sjednica Vijeća za zaštitu vitalnog interesa Ustavnog suda Republike Srpske koje je utvrdilo, u skladu sa Ustavom i Zakonom utvrđenim nadležnostima, da članovima 4. i 9. Zakona o suzbijanju korupcije, organizovanog kriminala i najtežih oblika privrednog kriminala, koji je Narodna skupština Republike Srpske izglasala na sjednici održanoj 11. februara 2016. godine, nije povrijeđen vitalni nacionalni interes bošnjačkog naroda.

Klub delegata bošnjačkog naroda u Vijeću naroda Republike Srpske podnio je ovome Vijeću zahtjev za utvrđivanje povrede vitalnog nacionalnog interesa bošnjačkog naroda u vezi sa navedenim odredbama Zakona. Podnosilac je u predmetnom zahtjevu istakao, između ostalog, da se povreda vitalnog interesa bošnjačkog naroda očituje u tome što osporene odredbe nisu u saglasnosti sa članom 97. Ustava Republike Srpske, dopunjenog Amandmanom LXXXV, koji garantuje poštovanje principa nacionalne zastupljenosti, s obzirom da se, navodno, istim odredbama ne obezbjeđuje proporcionalna nacionalna zastupljenost u sastavu Posebnog odjeljenja Republičkog tužilaštva.

Polazeći od odredaba Ustava Republike Srpske, uzimajući u obzir navode Kluba delegata bošnjačkog naroda i Narodne skupštine, Vijeće je odlučilo da osporenim odredbama Zakona nisu povrijeđena prava iz okvira zaštite vitalnog nacionalnog interesa konstitutivnog bošnjačkog naroda.

Vijeće je, naime, najprije ukazalo na to da se postupak imenovanja tužilaca u Bosni i Hercegovini, pa tako i tužilaca u Republici Srpskoj, provodi u skladu sa odredbama Zakona o Visokom sudskom i tužilačkom savjetu Bosne i Hercegovine ("Sl. glasnik BiH", br. 25/2004, 93/2005 i 48/2007), koji imenuje sve tužioce u Bosni i Hercegovini.

Pored toga, Ustavni sud je podsjetio da je isti Savjet obavezan da u procesu imenovanja lica na ove funkcije vodi računa o jednakim pravima i zastupljenosti konstitutivnih naroda. S obzirom na navedeno, imajući u vidu da je imenovanje tužilaca Posebnog odjeljenja Republičkog tužilaštva Republike Srpske izvršeno u skladu sa navedenim kriterijima, Vijeće je zaključilo da osporenom odredbom člana 4. Zakona nije povrijeđen vitalni nacionalni interes bošnjačkog naroda.

Takođe, Vijeće je ocijenilo da nema povrede vitalnog nacionalnog interesa niti u pogledu člana 9. istoga Zakona, koji propisuje način izbora lica na mjesto tužilačkih istražilaca u okviru Jedinice za istrage i bezbjednosti koja je sastavni dio Posebnog odjeljenja Republičkig tužilaštva.

Naime, Vijeće je ocijenilo da su navodi podnosioca zahtjeva u ovome dijelu paušalni i proizvoljni, te da se u konkretnom slučaju ne radi o licima koja su nosioci tužilačke funkcije, već su saradnici tužilaca koji ne učestvuju u procesu odlučivanja o pitanjima iz domena nadležnosti tužilaštva. Stoga se, po ocjeni Vijeća, ne radi o subjektima na koje se odnose ustavne garancije o proporcionalnoj nacionalnoj zastupljenosti u smislu zaštite vitalnih nacionalnih interesa.


Izvor: Vebsajt Ustavnog suda Srpske, 27.04.2016.