25. septembra 2019. godine, u Banjoj Luci je održana Dvije stotine i četrdeset i sedma sjednica Ustavnog suda Republike Srpske (u daljnjem tekstu: Ustavni sud) na kojoj je odlučivano, u skladu sa Ustavom i zakonom utvrđenim nadležnostima ovoga Suda, o saglasnosti zakona, drugih propisa i opštih akata sa Ustavom, odnosno o saglasnosti propisa i opštih akata sa zakonima Republike Srpske.
Između ostalih odluka, Ustavni sud je na ovoj sjednici donio odluke kojima je utvrdio neustavnost i nezakonitost pojedinih opštenormativnih akata. Tako je u predmetu broj U-70/18 utvrđeno da Pravila o postupku pred Republičkom komisijom za utvrđivanje sukoba interesa u organima vlasti Republike Srpske i način kontrole finansijskih izvještaja ("Sl. glasnik RS", br. 31/2009, 33/2009 - ispr., 61/2009 i 13/2015) nisu u saglasnosti sa Ustavom Republike Srpske ("Sl. glasnik RS", br. 21/1992 - prečišćen tekst, 28/1994 - Amandmani XXVI-XLIII, 8/1996 - Amandmani XLIV-LI, 13/1996 - Amandman LII, 15/1996 - ispr., 16/1996 - Amandman LIII, 21/1996 - Amandmani LIV-LXV, 21/2002 - Amandmani LXVI-XCII, 26/2002 - ispr., 30/2002 - ispr., 31/2002 - Amandmani XCIII-XCVIII, 69/2002 - Amandmani XCIX-CIII, 31/2003 - Amandmani CIV i CV, 98/2003 - Amandmani CVI-CXII, 115/2005 - Amandman CXIV, 117/2005 - Amandmani CXV-CXXI i 48/2011 - Amandman CXXII) i Zakonom o sprečavanju sukoba interesa u organima vlasti Republike Srpske ("Sl. glasnik RS", br. 73/2008 i 52/2014). Ustavni sud je ocijenio neustavnim predmetni opšti akt u cijelosti s obzirom na to da iz Zakona o sprečavanju sudoba interesa u organima vlasti Republike Srpske, koji je poslužio kao pravni osnov za donošenje ovih Pravila, ne proizlazi ovlašćenje Komisiji da derogirajući zakonske propise uredi predmetnu materiju.
Ustavni sud je takođe donio i odluku broj U-73/18 kojom je utvrđeno da Pravilnik o platama, naknadama i ostalim ličnim primanjima zaposlenih u Opštinskoj upravi opštine Teslić nije u saglasnosti sa Ustavom Republike Srpske i Zakonom o lokalnoj samoupravi ("Sl. glasnik RS", br. 97/2016 i 36/2019). Imajući u vidu, naime, da Zakon o lokalnoj samoupravi ne sadrži ovlašćenje za načelnike lokalnih zajednica da mogu donositi predmetni pravilnik, Ustavni sud je utvrdio da je načelnik Opštine Teslić, izlazeći iz okvira svojih ustavnih i zakonskih ovlašćenja, donošenjem osporenog akta povrijedio relevantnu odredbu Zakona, a time i ustavno načelo zakonitosti što predmetni akt čini u cjelini neustavnim.
Ustavni sud je, pored navedenih odluka, donio i rješenja u predmetima broj U-20/18, U-34/18, U-65/18, U-81/19 i U-83/18 kojima nije prihvatio inicijative za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti pojedinih odredaba Zakona o dječijoj zaštiti i osporavanih podzakonskih opštih akata.
IZVOR: Vebsajt Ustavnog suda RS, 25.09.2019.
Naslov: Redakcija







