Zastava Srbije | Zastava Crne Gore

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA U RS: U skladu sa Zakonom trgovac je dužan da isporuči potrošaču plaćeni proizvod ili uslugu, ali to u praksi najčešće nije slučaj. Prodavnice moraju da dostave namještaj u stan, a ako je navedeno da je u cijenu uračunata montaža, onda su dužni da isporuče i montiraju namještaj. U svim drugim situacijama potrošač ima pravo da se žali inspekciji


Trgovci kupljeni namještaj uglavnom dostavljaju samo do ulaza u zgradu ili kuću, iako zakonski propisi nalažu da ukoliko postoji dostava, kupljene stvari moraju biti isporučene u domaćinstvo.

Zakon o zaštiti potrošača u Republici Srpskoj ("Sl. glasnik RS", br. 6/2012 i 63/2014 - daje: Zakon) propisao je da je trgovac dužan da isporuči potrošaču plaćeni proizvod ili uslugu, ali to u praksi najčešće nije slučaj. Sve više stanovnika RS žali se da im dostavljači namještaj ostavljaju na ulazu, a ukoliko se i odluče da ispoštuju slovo Zakona, uglavnom to papreno naplate.

Negativna iskustva imala je Banjalučanka T.S.D., koja je u jednom salonu pazarila ormar.

- U salonu u kojem sam kupila ormar imaju obavještenje da vrše dostavu do ulaza u zgradu, odnosno u kuću. Kada sam im rekla da stanujem na drugom spratu, oni su mi samo odgovorili da je to njihov način poslovanja - navela je T.S.D..

U Zakonu je vidjela da je taj način poslovanja suprotan zakonskim odredbama, pa je slučaj prijavila inspekciji.

- Tržišni inspektor je došao u kontrolu i zapisnikom naložio da bude otklonjen nedostatak u takvom načinu poslovanja. Poslije toga su me zvali iz salona namještaja da mi vrate novac, ali ja to ne želim, jer ih nisam prijavila zbog novca, već zbog nesavjesnog odnosa prema kupcima - rekla je T.S.D. i dodala da je ovo već drugi put da kupuje namještaj, a da joj nije dostavljen na Zakonom propisan način.

U nekoliko salona namještaja sa područja banjalučke i prijedorske regije rekli su da nisu dužni unositi namještaj u kuću ili stan, ako kupac ne plati dodatno montažu.

- Kada kupac sam montira kupljeni namještaj, naši radnici ga dovezu samo do zgrade ili kuće, ali ne unose u prostoriju - rekli su u jednom od salona.

Predsjednik Pokreta potrošača RS Dragutin Bošković kaže da ostavljanje proizvoda ispred vrata kupaca ne znači da je dostavljen.

- Prodavnice moraju da dostave namještaj u stan, a ako je navedeno da je u cijenu uračunata montaža, onda su dužni da isporuče i montiraju namještaj. U svim drugim situacijama potrošač ima pravo da se žali inspekciji - rekao je Bošković.

U prvih devet mjeseci ove godine tržišni inspektori u RS obavili su 445 kontrola na osnovu prijava potrošača, a u 130 slučajeva je utvrđeno da su one bile opravdane.

- Na konkretne reklamacije odnosila su se 83 zahtjeva potrošača. Najčešće je riječ o neprihvatanju reklamacija od strane trgovaca za tehničke proizvode, odjeću, obuću, telekomunikacione i komunalne usluge. U 54 slučaja reklamacije su bile opravdane. U toku kontrole 42 reklamacije su uvažene i riješene na licu mjesta, a ostale nakon naloženih upravnih mjera. Određeni broj postupaka još traje - istakli su u Inspektoratu RS.

Podsjećaju da potrošači svoja prava mogu zaštititi samo ako posjeduju račun za kupljenu robu ili izvršenu uslugu i naglašavaju da je edukovan potrošač najbolje zaštićen potrošač.

Ogorčenje zbog ponašanja prodavaca ne krije ni A.P. iz Banjaluke. Ona je dostavu ugaone garniture platila 20 maraka, uprkos tome što je njena kuća udaljena od salona namještaja manje od kilometra.

- Nakon plaćanja ugaone garniture rekli su mi da ću morati dodatno da platim i dostavu na prvi sprat, jer je navodno besplatna samo do prizemlja. Pojasnili su da se svaki sprat naplaćuje - rekla je A.P.


Izvor: Vebsajt eKapija, 22.10. 2016.