U Banjaluci je 22.12.2016. godine počela 21. posebna sjednica Narodne skupštine Republike Srpske na kojoj će se poslanici izjašnjavati o budžetu za 2017. godinu, Prijedlogu zakona o izvršenju Budžeta Republike Srpske za 2017. godinu i setu ekonomskih zakona, koje je Vlada uputila u skupštinsku proceduru po hitnom postupku.
Ukupna budžetska sredstva planirana Prijedlogom budžeta Republike Srpske za 2017. godinu iznose 3.200,0 miliona KM, što predstavlja uvećanje od 73,0 miliona KM, odnosno 2,3% u odnosu na sredstva planirana budžetom za 2016. godinu.
Ukupni budžetski prihodi i primici za nefinansijsku imovinu u 2017. godini iznose 2.591,1 miliona KM, što predstavlja uvećanje od 102,1 miliona KM, odnosno 4,1% u odnosu na sredstva planirana budžetom za 2016. godinu.
Poreski prihodi u 2017. godini iznose 2.369,6 miliona KM, što predstavlja uvećanje od 80,7 miliona KM, odnosno 3,5% u odnosu na sredstva planirana budžetom za 2016. godinu.
Od projektovanih ukupnih prihoda od indirektnih poreza, očekuje se da će budžetu Republike Srpske u 2017. godini biti doznačen iznos od 1.197,2 miliona KM (sa ino dugom od 330,2 miliona KM), što predstavlja rast od 55,5 miliona KM, odnosno 4,9% u odnosu na sredstva planirana budžetom za 2016. godinu.
Poslanici će razmatrati i Nacrt zakona o poreskom sistemu Republike Srpske koji predstavlja novinu u pravnom sistemu Srpske. Ovim zakonom definisano je da Ministarstvo finasija uspostavlja i vodi Registar poreskih i neporeskih davanja koji sadrži pregled svih pojedinačnih vrsta ovih davanja koja plaćaju pravna i fizička lica u Republici Srpskoj na osnovu zakona Republike Srpske. Početni Registar utvrđuje Vlada na prijedlog Ministarstva u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Kako je predviđeno Programom rada Narodne skupštine Republike Srpske za 2016. godinu, pred poslanicima će se naći i novi zakon o bankama, obaveza koja je sadržana i u Pismu namjera uz kreditni aranžman sa Međunarodnim monetarnim fondom.
Prijedlogom zakona o bankama posebno se uređuju područja u kojima su prisutne manjkavosti koje je potrebno otkloniti. Uvode se i brojne novine, koje se prije svega odnose na: izradu planova oporavka samih banaka, kojima se utvrđuju mjere za poboljšanje njihovog finansijskog položaja; preduzimanje mjera rane intervencije Agencije u slučaju značajnog pogoršanja stanja banke; uspostavljanje pravnog sistema za restrukturiranje problematičnih banaka i utvrđivanje nadležnosti Agencije za sprovođenje ovog postupka.
Odredbe o restrukturiranju banaka uvode se radi preduzimanja mjera koje treba da spriječe ili ublaže nastupanje kriznih situacija kod pojedinačne banke, ali i bankarskog i finansijskog sistema u cjelini, a samim tim i obezbijede efikasno restrukturiranje banke koja ne može ili vjerovatno neće moći da nastavi poslovanje.
Kao jedna od novina u Prijedlogu zakonu uređena je faza rane intervencije Agencije u banci, te propisane okolnosti u kojima Agencija može preduzeti jednu ili više mjera u situaciji kada se stanje banke brzo pogoršava, odnosno kada je likvidnost pogoršana, kada raste učešće loših kredita, te se pogoršava koncentracija izloženosti banke.
Na dnevnom redu 21. posebne sjednice je i Odluka o dugoročnom zaduživanju Republike Srpske za 2017. godinu u maksimalnom iznosu do 411.100.000 KM.
Na početku sjednice poslanici su usvojili Dnevni red 21. posebne sjednice od 18 tačaka:
1. Prijedlog Programa ekonomskih reformi Republike Srpske za period 2017-2019. godine - po hitnom postupku;
2. Prijedlog Budžeta Republike Srpske za 2017. godinu - po hitnom postupku;
3. Prijedlog zakona o izvršenju Budžeta Republike Srpske za 2017. godinu - po hitnom postupku;
4. Prijedlog zakona o izmjeni i dopuni Zakona o platama zaposlenih u organima uprave Republike Srpske - po hitnom postupku;
5. Prijedlog zakona o izmjeni i dopunama Zakona o platama zaposlenih u oblasti prosvjete i kulture Republike Srpske - po hitnom postupku;
6. Prijedlog zakona o izmjeni i dopuni Zakona o platama zaposlenih u institucijama pravosuđa Republike Srpske - po hitnom postupku;
7. Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o platama zaposlenih u Ministarstvu unutrašnjih poslova Republike Srpske - po hitnom postupku;
8. Prijedlog zakona o izmjeni i dopuni Zakona o platama zaposlenih lica u javnim ustanovama u oblasti zdravstva Republike Srpske - po hitnom postupku;
9. Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o platama zaposlenih u javnim službama Republike Srpske - po hitnom postupku;
10. Prijedlog zakona o bankama Republike Srpske - po hitnom postupku;
11. Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Agenciji za bankarstvo Republike Srpske - po hitnom postupku;
12. Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dobit - po hitnom postupku;
13. Prijedlog zakona o prestanku važenja Zakona o posebnom doprinosu za solidarnost - po hitnom postupku;
14. Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu hartija od vrijednosti - po hitnom postupku;
15. Nacrt zakona o poreskom sistemu Republike Srpske;
16. Prijedlog odluke o dugoročnom zaduživanju Republike Srpske za 2017. godinu;
17. Prijedlog odluke o kratkoročnom zaduživanju Republike Srpske emisijom trezorskih zapisa za 2017. godinu;
18. Prijedlog odluke o prihvatanju zaduženja Republike Srpske prema Evropskoj investicionoj banci za dodatno finansiranje po Projektu bolnica/B u Republici Srpskoj (FIN 31.526 BA).
Kako je najavio predsjednik Narodne skupštine Republike Srpske Nedeljko Čubrilović, poslanici će raditi 23. decembra 2016. godine, a ukoliko 21. sjednica ne bude okončana, nastavak je u utorak 27. decembra 2016. godine u 10.00 časova.