Zastava Srbije

POGODNOSTI KOJE IMAJU NOSIOCI DIPLOMATSKOG PASOŠA U BIH

19.02.2025.


Diplomatski pasoš Bosne i Hercegovine nosi sa sobom niz ekskluzivnih pogodnosti, čineći ga poželjnim ne samo za službene dužnosti, već i za lične interese. Ključne pogodnosti uključuju:

- Diplomatski imunitet i zaštita

Nosilac pasoša ima imunitet u inostranstvu, što znači da ne može biti hapšen, tužen ili podvrgnut sudskom postupku bez odobrenja države koju predstavlja. Iako je ova mjera osmišljena za zaštitu diplomatskog djelovanja, zabilježene su zloupotrebe u slučajevima optužbi za korupciju i organizovani kriminal.

- Brže granične i carinske procedure

Državni predstavnici sa ovim pasošem prolaze kroz posebne redove na graničnim prijelazima i aerodromima, čime se izbjegavaju dugotrajna čekanja, a carinski pregledi prtljaga su minimalni – značajna prednost za česta službena putovanja.

- Pristup VIP salonima i luksuznim uslugama

Putnici sa diplomatskim pasošem imaju pristup ekskluzivnim VIP salonima na aerodromima, gdje im se nude besplatni obroci, brzi check-in i privatni prostori za odmor.

- Olakšan proces dobijanja viza i putovanja

Iako obični BiH pasoš omogućava bezvizni ulazak u 123 zemlje, diplomatski pasoš dodatno olakšava dobijanje viza za zemlje koje zahtijevaju posebne dozvole, što je naročito korisno za duge diplomatske misije.

- Produžen rok važenja i simbolična cijena

Za razliku od standardnog pasoša vrijedećeg 10 godina, diplomatski pasoš izdaje se na period od 5 godina, po cijeni od 40 KM. Od 2018. do 2023. godine izdano je 1.087 ovih dokumenata, a procjenjuje se da ih koristi oko 5.000 ljudi, uključujući i članove porodica visokih zvaničnika.

Lista A i Lista B – Ko su korisnici diplomatskog pasoša?

Pravila izdavanja diplomatskih pasoša strogo su regulisana, a korisnici se dijele u dvije glavne grupe, poznate kao Lista A i Lista B.

Lista A

Lista A obuhvata najviše državne funkcionere i lica čiji su poslovi direktno vezani za državne interese. Na ovu listu spadaju:

  • Predsjedavajući i članovi Predsjedništva BiH,
  • Predsjedavajući i članovi Parlamenta (obe skupštine),
  • Predsjedavajući Vijeća ministara, ministri i zamjenici ministara,
  • Predsjednik Ustavnog suda, Predsjednik Suda BiH, javni tužilac,
  • Visoki direktori ključnih institucija (npr. Direkcija za evropske integracije, Agencija za identifikaciona dokumenta, Granična policija, Služba za poslove sa strancima, Obavještajno-sigurnosna agencija),
  • Načelnik Zajedničkog štaba Oružanih snaga,
  • Sudije Ustavnog suda, kao i bivši ambasadori i generalni konzuli koji su radili najmanje 10 godina na visokim dužnostima.

 Ova lista simbolizira elitu državne administracije, a članovi Liste A uživaju u najvećim ovlastima i povlasticama.

Lista B

Lista B, s druge strane, obuhvata lica koja, iako nisu na samom vrhu državne hijerarhije, imaju značajnu ulogu u administraciji i javnom životu BiH. Na ovu listu spadaju:

  • Šefovi kabineta, savjetnici i generalni sekretari Predsjedništva BiH,
  • Šefovi protokola i odjela za odnose s javnošću,
  • Ombudsmani za zaštitu ljudskih prava,
  • Ministri u Vladi Federacije BiH i Vladi Republike Srpske,
  • Visokodostojnici vjerskih konfesija koji su članovi Međureligijskog vijeća,
  • Predsjedavajući i potpredsjedavajući predstavničkih doma
  • Parlamenta Federacije i Doma naroda, te visoki zvaničnici u institucijama Republike Srpske.

Više od 1.150 osoba posjeduje diplomatski pasoš BiH

Ova kategorizacija ima za cilj precizno određivanje lica koja su ovlaštena da koriste diplomatski pasoš, a u praksi se, međutim, često postavlja pitanje da li je distribucija ovih privilegija u potpunosti u skladu s pravilima i u interesu države.

Pravna regulativa i kontroverze

Prema pravilniku objavljenom u Službenom glasniku BiH, izdavanje diplomatskih pasoša strogo je definisano zakonima i pravilima, ali praksa ukazuje na širenje ovih privilegija izvan prvobitno propisanih okvira. Na spisku se, pored ministara i ambasadora, sve češće pojavljuju biznismeni, vjerski poglavari, sportisti, i članovi političkih porodica, što izaziva ozbiljne kritike. Kritičari ističu da nedostatak javnog registra korisnika omogućava potencijalne zloupotrebe, uključujući pranje novca i druge nezakonite aktivnosti.

Kompanija Paragraf Lex BA ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenijetih iz spoljnih sadržaja, odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vijesti" su namijenjene u svrhu opšteg informisanja.


IZVOR: Vebsajt Klix, 15.02.2025.

Naslov: Redakcija