Vlada Federacije BiH je na sjednici u Mostaru, na prijedlog Federalnog ministarstva okoliša i turizma, utvrdila Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti prirode, koji se upućuje u daljnju parlamentarnu proceduru na usvajanje. Njime je, između ostalog, utvrđeno preuzimanje neophodnih odredbi iz propisa Evropske unije, poput onih iz direktiva Vijeća i Evropskog parlamenta o očuvanju prirodnih staništa i divlje faune i flore, zatim očuvanju divljih ptica, kao i iz uredbi o sprečavanju i upravljanju unošenja i širenja invazivnih stranih vrsta, te o zaštitnim mjerama protiv organizama štetnih za bilje.
Kako je obrazložilo Federalno ministarstvo, donošenje izmjena i dopuna Zakona o zaštiti prirode neophodno je i radi nedorečenosti pojedinih odredbi koje su se pojavile kao prepreka u primjeni zakona na terenu. Stoga su izmjene i dopune predložene u svim odredbama u kojima postoje nejasnoće za njihovu pravilnu primjenu u praksi. Također, resorno federalno ministarstvo primilo je od nadležnih organa uprave, te relevantnih inspektorata nekoliko inicijativa za reviziju ovog zakona.
U formi nacrta je o tekstu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti prirode prethodno proveden i proces javnih konsultacija sa svim nadležnim učesnicima u primjeni ovog zakona. Uz konsultacije sa UNDP-jem prihvaćen je i najveći broj pristiglih prijedloga i primjedbi osnovnih izvršilaca poslova reguliranih Zakonom o zaštiti prirode, te su ugrađene odgovarajuće odredbe.
Usvajanjem predloženih izmjena i dopuna, navedeno je u obrazloženju, stvorit će se pravne pretpostavke za pravilnu i potpunu primjenu Zakona o zaštiti prirode u praksi.
Formirana Interresorna ministarska komisija - Upravljački odbor za podršku projektima pravedne tranzicije u Federaciji BiH
Vlada Federacije BiH, na prijedlog Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije, donijela je Rješenje kojim se formira stalna Interresorna ministarska komisija - Upravljački odbor Vlade Federacije Bosne i Hercegovine za podršku projektima pravedne tranzicije u Federaciji BiH. Komisiju čine premijer Federacije BiH Nermin Nikšić, koji je predsjedavajući, zatim federalni ministar energije, rudarstva i industrije Vedran Lakić, kao zamjenik predsjedavajućeg, a članovi su federalni dopremijer i ministar finansija Toni Kraljević, federalni dopremijer i ministar razvoja, poduzetništva i obrta Vojin Mijatović, kao i federalni ministri okoliša i turizma Nasiha Pozder, prometa i komunikacija Andrijana Katić, poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva Kemal Hrnjić, rada i socijalne politike Adnan Delić, prostornog uređenja Željko Nedić, trgovine Amir Hasičević, te uime Ureda premijera FBiH Arijana Huseinović-Ajanović.
Vladinim rješenjem, između ostalog, precizirano je da ovo tijelo maksimalno doprinosi i djeluje na ostvarenju zajedničkih ciljeva, potreba i pravaca putem predlaganja aktivnosti iz vlastite nadležnosti za izradu projekata pravedne tranzicije u FBiH. Zadaća Komisije je i da prati pripremu i izradu strateških dokumenata vezanih uz pravednu tranziciju energetskog sektora u FBiH, te doprinosi aktivnostima iz stvarne nadležnosti ministra na pripremi i zatvaranju rudnika u FBiH, kao i da svojim aktivnostima doprinosi iznalaženju finansijskih sredstava potrebnih za pravednu tranziciju energetskog sektora u FBiH.
Obrazloženo je da je imenovanje ove komisije neophodno kako bi se pružila institucionalna podrška pripremi strateškog dokumenta, te projektima pravedne tranzicije u FBiH. Također, istaknuto je da pravedna tranzicija u regijama i lokalnim zajednicama koje su razvoj privrede i zaposlenost bazirale na proizvodnji uglja predstavlja interdisciplinarni proces koji uključuje brojne aktere od rudnika, “Elektroprivrede BiH”, agencije i uprave lokalne zajednice, kantonalne, federalne organe uprave, te institucije nadležne za pojedinačne oblasti.
Napominje se da je, u skladu sa međunarodnim obavezama naša zemlja preuzela obavezu usklađivanja sa Zelenim planom Evropske unije, a koji uključuje i smanjenje emisija CO2, te provođenje aktivnosti u pravcu ostvarivanja ugljično neutralnog kontinenta do 2050. godine. Navedeno je da je zelena tranzicija ili dekarbonizacija suštinski dugoročan proces i praktično znači postepeno i konačno smanjenje korištenja uglja u proizvodnji energije, što je veoma kompleksan proces i zahtjeva plansku pripremu.
Kao jedan od strateških ciljeva Vlade Federacije BiH istaknuto je uspostavljanje transparentnog i pravednog procesa tranzicije energetskog sektora. To zahtjeva i izradu strateških dokumenata sa zacrtanim ciljevima za razvoj energetskog sektora FBiH u ovom dugogodišnjem prijelazu, zatim planski razvoj kapaciteta obnovljivih izvora energije, te plansko smanjenje i potpuno zatvaranje blokova termoelektrana koje koriste fosilna goriva kao energent. Također, ističe se da su strateški dokumenti koji utvrđuju put tranzicije energetskog sektora i pravedne tranzicije zbrinjavanja radnika, kao i plansko osmišljavanje razvoja lokalnih zajednica i regija koje su svoj razvoj zasnivale na proizvodnji uglja, dva usko povezana nacionalna dokumenta čija realizacija mora biti usklađena i koordinirana od svih aktera.
S tim u vezi, u obrazloženju je naglašeno i da je primarna uloga Interresorne ministarske komisije - Upravljačkog odbora definiranje aktivnosti i odgovornosti različitih resora u provođenju strateških dokumenata, programa i politika vezanih uz proces pravedne tranzicije na prostoru Federacije BiH, te koordinacija između nadležnih federalnih i kantonalnih ministarstava, kao i lokalnih organa vlasti i javnih kompanija uključenih u proces tranzicije.
Rješenjem je propisano da je u obavezi članova Interresorne ministarske komisije da prikupljaju relevantne informacije s ciljem realizacije definiranih zadataka, a svi organi uprave iz kojih su imenovani članovi ove komisije dužni su po zahtjevu ustupati tražene informacije potrebne za ispunjenje zadataka.
Polugodišnji Konsolidovani izvještaj o izvršenju budžeta
Vlada Federacije Bosne i Hercegovine primila je na znanje Konsolidovani izvještaj o izvršenju budžeta Federacije BiH, kantona i općina u Federaciji BiH, te finansijskih planova vanbudžetskih fondova Federacije BiH za period januar-juni 2024. godine.
Izvještaj je rađen na osnovu finansijskih izvještaja o izvršenju budžeta Federacije BiH, kantona, gradova i općina u Federacije BiH, te finansijskih planova vanbudžetskih fondova u Federaciji BiH (10 kantonalnih službi za zapošljavanje, 10 kantonalnih zavoda zdravstvenog osiguranja, tri kantonalne direkcije za ceste, Federalni zavod za zapošljavanje i Zavod zdravstvenog osiguranja i reosiguranja Federacije BiH).
Ovaj izvještaj sadrži informacije o strukturi ostvarenih prihoda i primitaka, te rashoda i izdataka za period 1.1.- 30.6.2024. godine propisane Pravilnikom o finansijskom izvještavanju i godišnjem obračunu budžeta u Federaciji BiH.
U izvještaju se, između ostalog, navodi da su ukupni konsolidirani prihodi za period januar - juni 2024. godine ostvareni u iznosu od 6.460,5 miliona KM što je za 8,7 posto više u odnosu na isti period prošle godine. Ukupni konsolidirani rashodi za period januar - juni 2024. godine ostvareni su u iznosu od 5.756,1 miliona KM što je za 12,3 posto više u odnosu na isti period 2023. godine.
Za period januar - juni 2024. godine svi nivoi vlasti Federacije Bosne i Hercegovine ostvarili su pozitivan finansijski rezultat u iznosu od 390,4 miliona KM. Ukupan finansijski rezultat na nivou budžeta Federacije BiH iznosi 84,5 miliona KM, na nivou kantona 94,1 miliona KM, na nivou općina u visini od 151,9 miliona KM, te na nivou sektora socijalne zaštite, odnosno na nivou vanbudžetskih fondova, iznosi 59,9 miliona KM.
Vlada Federacije BiH poziva predstavnike penzionera na sastanak
Prilikom razmatranja Godišnjeg izvještaja o radu Federalnog zavoda za penzijsko i invalidsko osiguranje za 2023. godinu, Vlada Federacije Bosne i Hercegovine donijela je zaključak kojim poziva predstavnike saveza udruženja penzionera u Federaciji BiH na sastanak sa delegacijom Federalne vlade.
Održavanje ovog sastanka planirano je u utorak, 17. septembra 2024. godine u sjedištu Vlade Federacije BiH u Sarajevu, a delegaciju Vlade Federacije BiH će činiti premijer Federacije BiH i dva zamjenika premijera FBiH, te resorni federalni ministar rada i socijalne politike, kao i direktor Federalnog zavoda za penzijsko i invalidskog osiguranje.
Utvrđen Prijedlog zakona o unutrašnjoj trgovini
Vlada Federacije BiH je, na prijedlog Federalnog ministarstva trgovine, utvrdila Prijedlog zakona o unutrašnjoj trgovini. Radi se o potpuno novom zakonskom tekstu kojim se uređuje oblast trgovine, a koji je usklađen sa brojnim aktima Evropske unije. Ovim zakonom, između ostalog, uređuju se uslovi i način obavljanja trgovine i trgovinskih usluga, te oblici trgovine, kao i način formiranja i isticanja cijena.
Podsjetimo, ovo zakonsko rješenje Federalna vlada je u formi Nacrta utvrdila i uputila u parlamentarnu proceduru u decembru prošle godine. Oba doma Parlamenta FBiH na sjednicama u aprilu i maju ove godine prihvatila su Nacrt ovog zakona, a potom je Federalno ministarstvo provelo neophodne javne rasprave.
Predlagač u obrazloženju napominje da se novim zakonom dodatno uređuju postupanja i obaveze trgovaca, a na potpuniji način uređuju se i pitanja od značaja za potrošače (odobravanje popusta, prodaja sa sniženom cijenom). Uvodi se i savremena nomenklatura, te klasifikacija oblika i načina trgovine, kao i novi instituti (posebne tržišne institucije i slično), a s ciljem razvoja tržišne konkurencije i ravnopravnosti trgovaca. Uređuje se i trgovačka evidencija, praćenje trgovine i tržišta, zaštita potrošača, zatim zabrana ograničenja trgovine i privremene mjere ograničenja trgovine, kao i radno vrijeme u djelatnosti trgovine.
S tim u vezi, propisuje se da radno vrijeme prodajnih objekata određuje trgovac u periodu od ponedjeljka do subote u ukupnom trajanju od 90 sati sedmično, te da su prodajni objekti zatvoreni nedjeljom i u dane praznika. Precizirano je da Vlada Federacije BiH ili resorno ministarstvo odlukom ili uredbom određuje koji su praznici neradni u Federaciji BiH, kao i da se odlukom može odrediti koji su prodajni objekti dužni raditi u vrijeme praznika.
Ove odredbe o radnom vremenu ne primjenjuju se na cvjećare, pekare, suvenirnice, objekte tradicionalnih i starih obrta, kao ni na prodajne objekte koji su unutar ili su sastavni dio željezničkih i autobusnih stanica i aerodroma, benzinskih pumpi, bolnica, hotela, prostora kulturnih i vjerskih objekata, muzeja i parkova prirode, groblja i specijaliziranih prodavnica vezanih uz prodaju na grobljima. Ne primjenjuju se ni na otkup primarnih poljoprivrednih proizvoda, prodaju vlastitih poljoprivrednih proizvoda na štandovima, stolovima i u boksovima na tržnicama i izvan tržnica na malo, kao ni prigodnu prodaju u sklopu sajmova, priredbi i izložbi, zatim putem elektronskih prodavnica, automata, kao i prodaju u proizvodnim objektima porodičnih poljoprivrednih gazdinstva. Odredbe se ne primjenjuju ni u vrijeme proglašenja elementarne nepogode i vanrednog stanja, te u tom slučaju radno vrijeme prodajnih, magacinskih i kancelarijskih objekata određuje Federalna uprava civilne zaštite. Također, propisano je da radno vrijeme dragstora traje od 00.00 do 24.00 sata svaki dan.
Novim zakonom se detaljno uređuje i internet prodaja, imajući u vidu njeno sve veće učešće u ukupnom maloprodajnom prometu. S obzirom na to da se razvojem internet prodaje javljaju i određene devijacije usljed pravno neuređenog stanja u oblasti elektronskog poslovanja i nepreciznih zakonskih rješenja kojima je u minimalnoj mjeri ova oblast regulirana, istaknuto je da je bilo neophodno predvidjeti adekvatne mehanizme kojima će se to ponašanje sankcionirati.
Predložene su i mjere zabrane nepoštenog trgovanja, kao i nadzor. Propisani su prekršaji za povredu odredaba ovog zakona, kao i inspekcijski nadzor nad njihovim provođenjem, te kaznene odredbe. Precizirane su i materijalno-pravne odredbe koje daju konkretna ovlaštenja za preduzimanje upravnih radnji inspektoru u postupku inspekcijskog nadzora nad primjenom odredaba ovog zakona.
Data zaduženja za izradu zakona o Inžinjerskoj komori FBiH
Vlada Federacije BiH se, na prijedlog federalnog premijera, upoznala sa Informacijom o inicijativi za izradu Zakona o Inžinjerskoj komori Federacije BiH.
Donesenim zaključkom Generalni sekretarijat Vlade FBiH zadužen je da pripremi prijedlog imenovanja Radne grupe za izradu ovog zakona, u kojoj će učestvovati predstavnici federalnih ministarstava pravde, zatim prostornog uređenja, energije, rudarstva i industrije, prometa i komunikacija, te poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva, kao i Inžinjerske komore Federacije BiH. Zaključkom je precizirano i da će Radna grupa u roku od 90 dana izraditi ovaj zakon, te ga putem Federalnog ministarstva pravde dostaviti Vladi na razmatranje i usvajanje.
Kako je obrazloženo u Informaciji o inicijativi za izradu Zakona o Inžinjerskoj komori FBiH, Vlada Federacije BiH je 18.7.2023. godine utvrdila Nacrt zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prostornom planiranju i korištenju zemljišta na nivou Federacije BiH, kojim je, između ostalog, regulirana uspostava Komore inžinjera u građevinarstvu FBiH. Uredu premijera Federacije BiH zatim se obratilo rukovodstvo Inžinjerske komore FBiH, iskazavši interes za pronalazak cjelovitog rješenja i stvaranje zakonskog okvira za rad Komore na način da se obuhvate i druge inžinjerske struke.
Premijer Federacije BiH je podržao ideju o okupljanju šireg spektra stručnjaka u okviru Komore i kreiranju zakonskog okvira koji će unaprijediti uslove za obavljanje stručnih poslova i položaj inžinjera u Federaciji BiH.
Također, istaknuto je da je Nacrt zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prostornom planiranju i korištenju zemljišta na nivou FBiH prihvaćen na sjednicama oba doma Parlamenta FBiH u septembru i oktobru prošle godine, uz zaključak Doma naroda o potrebi izrade cjelovitog zakonskog rješenja o Inžinjerskoj komori Federacije BiH.
Prihvaćena inicijativa u svrhu revitalizacije HE Jajce II
Vlada Federacije BiH donijela je, na prijedlog Federalnog ministarstva finansija, Zaključak kojim je prihvaćena inicijativa da se kreditnim zaduženjem kod Svjetske banke - Međunarodne banke za obnovu i razvoj (IBRD) osiguraju sredstva za realizaciju Projekta “Revitalizacija hidroelektrane Jajce II” u iznosu do 31,5 miliona eura.
Konačna odluka o zaduženju bit će donesena po okončanju pregovora sa IBRD-om sa kojim će se utvrditi konačni uslovi kreditnog zaduženja. Krajnji dužnik po ovom kreditu je Javno preduzeće Elektroprivreda Hrvatske zajednice Herceg Bosne d.d. Mostar.
Zaključkom je prihvaćena i Informacija o kreditu IBRD-a za realizaciju ovog projekta kao osnova za vođenje pregovora, a Federalno ministarstvo finansija, JP EP HZHB d.d. Mostar i Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije su zaduženi da u Tim za pregovore o ovom kreditu imenuju svoje ovlaštene predstavnike.
Federalno ministarstvo finansija će Vladi Federacije BiH podnijeti Informaciju o pregovorima, kao i tekst usaglašenog Ugovora između Bosne i Hercegovine i IBRD-a.
Federalno ministarstvo finansija je zaduženo i da ovaj zaključak dostavi Ministarstvu finansija i trezora Bosne i Hercegovine radi provođenja daljnje procedure u vezi sa kreditnim zaduženjem.
Predlagač u Informaciji, između ostalog, navodi da je HE Jajce II puštena u pogon 1954. godine, te da je najstarija elektrana, a uz HE Jablanica predstavlja i najstariju aktivnu elektranu u BiH. HE Jajce II je imala samo jednu opsežniju obnovu u razdoblju od 1981. do 1984. godine, ali ni tada nisu zamijenjene sve vitalne komponente elekrane. Integralnim projektom revitalizacije HE Jajce II želi se sistemski obnoviti postrojenje kako bi mu se produžio životni vijek za bar 40 do 50 godina, uz primjenu cijelog niza savremenih tehnoloških i okolišno prihvatljivih rješenja. Projekt revitalizacije HE Jajce II trebao bi da obuhvati potpunu zamjenu proizvodnih jedinica turbina-generator s pomoćnim pogonima, zamjenu zajedničkih pogona i druge vitalne opreme u elektrani, zatim zamjenu hidromehaničke opreme cijelog dovodno-odvodnog sistema elektrane, kao i građevinsku sanaciju ključnih objekata u strojarnici na brani.
U Informaciji je navedeno i da bi HE Jajce II bez obnove, a zbog starosti, prestala s radom u narednih 10-tak godina. Realizacijom bi, pored ostalih povoljnosti, došlo do zadržavanja postojećeg nivoa proizvodnje elekrične energije iz obnovljivih izvora uz određeno povećanje, a zbog povećane energetske učinkovitosti revitalizirane elektrane posljedično bi dovelo i do zadržavanja, te u određenoj mjeri i povećanja postojećeg doprinosa smanjenju emisije CO2. Ovim projektom bi se ostvario i veliki privredni doprinos.
Odluke i uredba
Vlada Federacije BiH je na prijedlog Agencije za državnu službu FBiH donijela Uredbu o uslovima, načinu i programu polaganja ispita općeg znanja i stručnog ispita za kandidate za državnu službu u Federaciji BiH. Ovom uredbom uređuju se uslovi, načini i program polaganja ispita općeg znanja i stručnog ispita, te sastav i način rada Komisije za utvrđivanje pitanja za polaganje ispita općeg znanja i Komisije za izbor. Također uređuju se način obavještavanja kandidata o rezultatima IOZ i stručnog ispita, žalba i žalbeni postupak i druga pitanja koja su u vezi sa izbornim procesom kandidata za državnu službu Federacije BiH.
Na prijedlog Službe za zajedničke poslove organa i tijela FBiH donesene su dvije odluke o davanju poslovnih prostora na privremeno korištenje, na period od pet godina, bez naknade. Ovim odlukama dati su poslovni prostori u Visokom, površine 55 m² i 146,69 m², na privremeno korištenje JU Gradska biblioteka Visoko, te poslovni prostor u Sarajevu površine 48,07 m² na privremeno korištenje Udruženju žena “Gračaničko keranje” u Bosni i Hercegovini. Također, donesena je Odluka o davanju saglasnosti Gradu Bihaću za ustupanje na korištenje restorana “Crvena zvijezda” u Bihaću s pripadajućim zemljištem JU Centar za socijalni rad Bihać, bez naknade.
Federalna vlada je na prijedlog Federalnog ministarstva finansija donijela dvije odluke o odobravanju izdvajanja sredstava iz Tekuće rezerve Vlade Federacije Budžeta FBiH za 2024. godinu Generalnom sekretarijatu Vlade Federacije BiH. Sredstva u iznosu od po 15.000 KM odobravaju se u svrhu finansiranja održavanja 13. Međunarodnog sportskog simpozija “Simposar” Sarajevo, te 2. Centralnog Business Foruma u Vitezu 2024.
Kadrovska rješenja
Vlada Federacije BiH donijela je Rješenje kojim se imenuje privremeni Upravni odbor Agencije za vodno područje Jadranskog mora Mostar, do okončanja konkursne procedure, a najduže na period od tri mjeseca koji mandat se ne može ponoviti, u sastavu Edin Perenda (predsjednik), te Dragan Kazazić, Dragan Meter, Ozana Bolić i Ivan Bešlić (članovi). Prije toga doneseno je Rješenje kojim se zbog isteka mandata razrješava dužnosti dosadašnji Upravni odbor ove agencije.
Data je i prethodna saglasnost Nadzornom odboru Dioničkog društva BH Telecom Sarajevo za donošenje Odluke o imenovanje Amela Kovačevića za generalnog direktora ovog dioničkog društva na period od četiri godine. Prije toga data je predhodna saglasnost Nadzornom odboru Dioničkog društva BH Telecom Sarajevo za donošenje Odluke o razrješenju vršioca dužnosti generalnog direktora ovog dioničkog društva, radi završene konkursne procedure.
Za učešće u radu i odlučivanju na predstojećim skupštinama privrednih društava su opunomoćeni Goran Buhač (Ceste d.d. Mostar) i Halko Balavac (Operator - Terminali Federacije d.o.o. Sarajevo).
IZVOR: Vebsajt Vlade FBiH, 12.09.2024.
Naslov: Redakcija