Iako je Inspektorat Srpske pojačao kontrolu nad sve popularnijim "stanovima na dan", ovo je potegnulo pitanje koliko ovih subjekata ovu djelatnost obavlja privatno, odnosno bez prijavljivanja.
Naime, zadnji podaci Agencije za posredničke, informatičke i finansijske usluge (APIF) kažu da je prijavljenih "stanova na dan" na teritoriji Srpske tačno 1.468, dok sa druge strane hotelijeri i hostelijeri ističu da je ovaj broj u realnosti duplo veći.
Goran Kurtinović, član Upravnog odbora Udruženja poslodavaca ugostiteljstva i turizma Republike Srpske Horeca, ističe da ugostitelji već odavno imaju ovaj problem.
- Od broja registrovanih subjekata koji vrše ovu uslugu možda je čak duplo više onih koji to rade neregistrovani, u privatnoj režiji - ukazao je Kurtinović.
Kako je istakao, ovo nije isključivo loše, bar što se Banjaluke tiče, kojoj u jeku sezone dobro dođe dodatni krevet, ali kako dodaje, ova praksa se svakako ne bi smjela nastaviti.
S tim u vezi, iz APIF-a potvrđuju da je broj prijavljenih "stanova na dan" najveći u Banjaluci, gdje ih je registrovano oko 277.
Kako Kurtinović komentariše, iako ovo možda "dobro dođe" dok je sezona u jeku, i kada se traži dodatni smještaj, ovo ugostiteljima pravi ozbiljne probleme van sezone, s obzirom na to da oni rade cijele godine.
- Pojedincima koji izdaju stanove moramo pojednostaviti proceduru za registrovanje ovih prostora i moramo postaviti zakonske okvire - ukazao je on. Kako dodaje, treba raditi na ovome, te je potrebno naći način adekvatne kontrole.
Upravo ove kontrole su se dešavale u Republici Srpskoj godinama unazad, a prošle godine ih je izvršeno 30, što je rezultiralo sa tri inspekcijska rješenja i tri prekršajna naloga u iznosu od 1.500 KM.
Akciju pojačane kontrole počeli su 2018. godine u cilju suzbijanja sive ekonomije i neregistrovanih djelatnosti, a "rupe" u ovim godinama su bile 2020. i 2021. usljed pandemije virusa korona.
- Tržišna inspekcija od 2018. je na osnovu reklama i oglasa o izdavanju apartmana i soba, po principu "stan na dan", započela sa pojačanim nadzorom subjekata koji su oglašavali ove usluge - ukazali su iz Republičkog inspektorata.
Sama kontrola ni ne može biti kontrola svih stanova, jer postoji procedura na koji način se ovo obavlja.
- Kontrole vršimo prikupljanjem informacija i reklama objavljenih na internet stranicama i oglasima o izdavanju apartmana i soba, nakon čega službenim putem kontaktiramo lica koja se oglašavaju kao pružaoci usluga, te provjeravamo legalnost njihovog rada - istakli su iz Inspektorata.
Podsjećanja radi, Zakon o ugostiteljstvu ("Sl. glasnik RS", br. 45/2017) iz 2017. godine predvidio je mogućnost da pojedine vrste ugostiteljskih usluga može pružati i fizičko lice koje nije registrovano kao preduzetnik, što je stvorilo zakonske pretpostavke da se i ovi subjekti uvedu u legalne tokove.
- Fizičko lice može da obavlja ugostiteljske usluge smještaja u apartmanu, kući za odmor i sobi za iznajmljivanje bez registracije kod nadležnog organa jedinice lokalne samouprave, ali pod uslovom da zaključi ugovor o pružanju usluga sa turističkom organizacijom, turističkom agencijom ili drugim pravnim licem koje obavlja ugostiteljsku ili turističku djelatnost kao pretežnu djelatnost - objasnili su iz Inspektorata.
Kompanija Paragraf Lex BA ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenijetih iz spoljnih sadržaja, odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vijesti" su namijenjene u svrhu opšteg informisanja.
IZVOR: Vebsajt eKapija, 08.02.2023.
Naslov: Redakcija