Zastava Srbije

VLADA RS: Utvrđen Prijedlog budžeta Republike Srpske u iznosu od šest milijardi KM i veći broj prijedloga zakona

06.12.2024.


Vlada Republike Srpske utvrdila je, na 97. sjednici, Prijedlog budžeta Republike Srpske za 2025. godinu čiji ukupni okvir iznosi 6.070.000.000 KM, što je za 260 miliona KM ili 4,5% više od okvira Rebalansa Budžeta Republike Srpske za 2024. godinu.

Prijedlogom budžeta projektovani ukupni budžetski prihodi i primici za nefinansijsku imovinu u 2025. godini iznosiće 5.086.100.000 KM, što predstavlja uvećanje od 313,1 milion KM.

Poreski prihodi za 2025. godinu iznosiće 4.731.000.000 KM i biće veći za 328,8 miliona KM ili 7,5% u odnosu na ovogodišnji Rebalans.

Prema Prijedlogu budžeta, projektovani prihodi od poreza na dobit u 2025. godini biće veći za 9,1% u odnosu na sredstva iz Rebalansa za 2024. godinu i iznosiće 491,7 miliona KM, dok je kod poreza na dohodak planirano povećanje od 9,3% u odnosu na Rebalans i iznosiće 348,5 miliona KM. Prihodi od indirektnih poreza projektovani su za 6,5% više u odnosu na sredstva planirana Rebalansom, što predstavlja uvećanje za 135,1 milion KM, a iznosiće 2.223.400.000 KM.

Neporeski prihodi u Prijedlogu budžeta iznose 354,4 miliona KM, a uvećani su za 11% ili 35,2 miliona KM u odnosu na Rebalans.

Prihodi po osnovu doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje u Prijedlogu budžeta Republike Srpske za 2025. godinu iznose 1.646.500.000 KM, što je za 122,4 miliona KM ili 8% više od prihoda projektovanih Rebalansom za ovu godinu.

Ukupni budžetski rashodi i izdaci za nefinansijsku imovinu u 2025. godini projektovani Prijedlogom budžeta za 2025. godinu iznose 5.184.500.000 KM.

Na rashodovnoj strani budžeta, za isplatu penzija je planiran iznos 1.946.000.000 KM, a ovaj iznos je planiran prema dosadašnjem kretanju korisnika penzija.

Rashodi za lična primanja zaposlenih predloženi Budžetom iznose 1.197.400.000 KM, veći su za 3,6% u odnosu na Rebalans ili 41,5 milion KM.

Doznake na ime socijalne zaštite koje se isplaćuju iz Budžeta, prema ovom prijedlogu, iznosiće u 2025. godini 531,6 miliona KM i veći su za 2,5% ili 13,2 miliona KM.

Najznačajnija izdvajanja odnose se na doznake za borački dodatak u iznosu od 225,7 miliona KM, porodične invalidnine u iznosu od 94,8 miliona KM, civilne invalidnine u iznosu od 6,8 miliona KM, dok su kapitalne doznake za stambeno zbrinjavanje porodica poginulih boraca i ratne vojne invalide planirane u iznosu 5.000.000 KM.

Na poziciji subvencija najznačajnija izdvajanja su na ime podsticaja razvoju poljoprivrede i sela u iznosu od 180 miliona KM, dok će podsticaji za poveaćnje plata radnika iznositi 10 miliona KM.

Grantovi su prijedlogom budžeta smanjeni za 9,3% u odnosu na Rebalans za 2024. godinu. Najznačajnija izdvajanja su planirana u okviru Ministarstva za naučnotehnološki razvoj i visoko obrazovanje i Ministarstva zdravlja i socijalne zaštite.

Na poziciji transfera, koja je Budžetom za 2025. godinu uvećana za 97 miliona KM ili 32,6% u odnosu na Rebalans, Fondu za zdravstveno osiguranje biće doznačeno 142,5 miliona KM po osnovu Zakona o zdravstvenom osiguranju, za poseban program lijekova 79,6 miliona KM, a za zdravstveno osiguranje boračkih kategorija 14,5 miliona KM. Za lične invalidnine planiran je transfer od 18,5 miliona KM.

Planiran je i transfer za vantjelesnu oplodnju u iznosu 3,5 miliona KM, te sredstva u iznosu od 7 miliona KM za dijagnostičku proceduru (NIPT test).

U skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti, planiran je transfer 47 miliona KM opštinama i gradovima u Republici Srpskoj za pravo na novčanu pomoć i pravo na dodatak za pomoć i njegu drugog lica, te zdravstveno osiguranje korisnika tih prava i finansiranje prava na podršku u izjednačavanju mogućnosti djece i omladine sa smetnjama u razvoju.

Na poziciji transfera planirano je i 45 miliona KM za finansiranje prava iz Zakona o dječijoj zaštiti, dok je još 900.000 KM planirano za finansiranje prava pronatalitetnog dodatka koji ostvaruje majka za svako trećerođeno i četvrtorođeno dijete, bez obzira na materijalni status porodice.

Izdaci za otplatu dugova u Prijedlogu Budžeta Republike Srpske za 2025. godinu iznose 815,9 miliona KM, što predstavlja umanjenje od 10,7 miliona KM, odnosno 1,3% manje nego što je bilo u Rebalansu za 2024. godinu.

Prijedlogom Budžeta za 2024. godinu planiran je budžetski deficit u iznosu 98,4 miliona KM, što je za 8% manje u odnosu na deficit planiran Rebalansom za 2024. godinu.

Vlada Republike Srpske utvrdila je na sjednici i Prijedlog programa ekonomskih reformi Republike Srpske za period 2025-2027. godine, koji će kao i Budžet po hitnom postupku biti upućen na razmatranje u Narodnu skupštinu Republike Srpske.

Prema ovom aktu, projektovane stope privrednog rasta Republike Srpske u periodu 2025–2027. godine iznose 2,8%, 3,1% i 3,3% respektivno.

U periodu 2025–2027. godine biće nastavljene inicijative i reformski procesi koji su započeti u prethodnom periodu, imajući u vidu da se radi o složenim i opsežnim višegodišnjim reformskim procesima, čija implementacija će doprinijeti realizaciji glavnih ciljeva utvrđenih Programom rada Vlade Republike Srpske, u ključnim reformskim oblastima.

Strukturne reforme organizovane su u okviru tri oblasti, a koje odgovaraju definisanim reformskim stubovima Vlade: konkurentnost, održivost i otpornost i ljudski kapital i socijalne politike.

U okviru definisanih oblasti predloženo je sedam strukturnih reformi i u okviru njih 22 reformske mjere.

Ove mjere su usmjerene na unapređenje konkurentnosti privrede kroz podršku tehnološkom razvoju u različitim oblastima koje između ostalog obuhvataju unapređenja uslova poslovanja, modernizaciju platnog prometa, unapređenja u oblasti poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, efikasniji sistem upravljanja naučnoistraživačkim i inovacionim potencijalom.

Strukturne reforme obuhvataju povećanje efikasnosti poslovanja javnih preduzeća i njihovo restrukturisanje, energetsku i zelenu tranziciju, ubrzanu digitalnu transformaciju, modernizaciju i obnovu transportne infrastrukture u skladu sa ciljevima Zelene agende.

Takođe, planirano je povećanje zaposlenosti kroz unapređenje usklađenosti obrazovanja i razvoja praktičnih znanja i vještina na tržištu rada i unapređenje kvaliteta i efikasnosti institucionalnih mehanizama za pružanje usluga socijalne i zdravstvene zaštite.

Osnov za izradu ovog značajnog dokumenta su Program rada Vlade Republike Srpske, Smjernice Evropske komisije i doprinos socijalnih partnera: Privredne komore Republike Srpske, Unije poslodavaca Republike Srpske i Saveza sindikata Republike Srpske, te usvojeni strateški dokumenti Republike Srpske.

Na 97. sjednici Vlade Republike Srpske utvrđen je i Prijedlog zakona o izvršenju Budžeta Republike Srpske za 2025. godinu, koji propisuje način korišćenja prihoda budžetskih korisnika i vlastitih prihoda pojedinih budžetskih korisnika. Ovim aktom, između ostalog je propisano prioritet u isplatama imaju penzije i ostala prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja, zatim porodične, lične i civilne invalidnine, a zatim porezi i doprinosi na lična primanja zaposlenih, neto lična primanja zaposlenih, ostala prava iz boračko-invalidske zaštite, obaveze prema dobavljačima, te povrat javnih prihoda na osnovu akata nadležnih organa i ostale obaveze.

Vlada je utvrdila i Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu Republike Srpske kojim se, između ostalog, uređuje pripadnost i raspodjela prihoda od indirektnih i direktnih poreza, kao i neporeskih prihoda u Republici Srpskoj.

Na inicijativu Saveza opština i gradova Republike Srpske, a s ciljem postizanja finansijske stabilnosti i razvoja nerazvijenih i izrazito nerazvijenih jedinica lokalne samopurave predložena je mjera da se razvijenim jedinicama u narednom periodu od tri godine umanje iznosi prihoda od indirektnih poreza za određeni iznos i taj iznos sredstava usmjeri u skladu sa kriterijumima predloženim ovim zakonom, u razvoj nerazvijenih jedinica lokalne samoprave.

Ovim zakonom, takođe predložena je i raspodjela dijela prihoda od poreza na dobit kao izuzetak Gradu Istočno Sarajevo, kao jedinoj jedinici lokalne samouprave u Republici Srpskoj koja, za razliku od ostalih, nema mogućnost uvođenja ili povećanja vlastitih prihoda.

Zbog specifičnosti strukture finansiranja Grada Istočno Sarajevo predloženo je izdvajanje od prihoda od poreza na dobit koji plate privredna društva na teritoriji Grada Istočno Sarajevo i to u omjeru 85:15 u korist Budžeta Republike Srpske.

Na bazi procjene ostvarenja prihoda od indirektnih poreza za jedinice lokalne samouprave u 2025. godini, očekivani iznos sredstava za raspodjelu jedinicama lokalne samouprave koje imaju manje od 50.000 stanovnika će iznositi oko 9 miliona KM. Navedeno znači da bi jedinice lokalne samouprave koje ostvaruju veoma niske prihode u ukupnom iznosu dobile oko 5,9 miliona KM, dok bi ostalima pripalo 3,1 milion KM, osim tri grada koji imaju između 50.000 i 100.000 stanovnika.

Vlada Republike Srpske utvrdila je na 97. sjednici Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak. Razlozi za donošenje ovog zakona sadržani su u potrebi podizanja praga za ulazak u režim malog preduzetnika sa 50.000 KM na 100.000 KM, izjednačavajući ga sa pragom za obavezni ulazak u sistem indirektnog oporezivanja, kao i sa pragom za paušal u Federaciji BiH.

Na osnovu Analize politike oporezivanja samostalne djelatnosti, koju je uradilo Ministarstvo finansija, zaključeno je da postoje opravdani razlozi da se proširi broj samostalnih zanimanja koja po svojoj prirodi i jesu posebne profesionalne ili intelektualne usluge, te da se oporezuju prema stvarno ostvarenom dohotku, odnosno prema ekonomskoj snazi.

Oporezivanjem prema ekonomskoj snazi, koji je propisan Ustavom Republike Srpske, oporezovani su svi redovni preduzetnici i pravna lica koji obavljaju iste djelatnosti (10% na osnovicu koja predstavlja razliku prihoda i rashoda).

U predloženom zakonu, paralelno sa udovoljavanjem zahtjeva za podizanje praga za malog preduzetnika sa 50.000 KM na 100.000 KM, podignut je i donji iznos poreza koji je mali preduzetnik dužan da plati, sa 600 KM na 1.200 KM, uz izuzetak za najmanje preduzetnike čiji godišnji prihod ne prelazi 50.000 KM, zadržan je postojeći princip najnižeg iznosa poreza od 600 KM.

Prema ovom prijedlogu, ukoliko je poreskom obvezniku u 2024. godini opozvan status malog preduzetnika isključivo iz razloga što je ostvario prihod preko 50.000 KM, može odmah u 2025. godini tražiti status malog preduzetnika.

Ovim zakonskim rješenjem predlaže se proširenje broja samostalnih zanimanja koja po svojoj prirodi i jesu posebne profesionalne ili intelektualne usluge, a ista lica ne mogu podnijeti zahtjev za plaćanje poreza kao mali preduzetnik.

Vlada Republike Srpske utvrdila je na 97. sjednici i Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o doprinosima. Razlozi za donošenje ovog zakona sadržani su u potrebi pravilnijeg određivanja doprinosa, vodeći računa o pravičnosti i načelu ekonomske snage obveznika.

Ovim zakonom precizira se da je obveznik doprinosa, između ostalih, i lice koje obavlja preduzetničku djelatnost ili samostalno zanimanje kao osnovno zanimanje, pod uslovom da nije korisnik prava na penziju. Takođe, usklađuju se pojmovi preduzetničke djelatnosti i samostalnog zanimanja sa značenjem ovih pojmova predloženih u izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak, a koje se zajedno sa ovim zakonom dostavljaju Narodnoj skupštini na usvajanje.

Pored navedenog, propisano je da se minimalna osnovica doprinosa za lica koja obavljaju samostalno djelatnost postepeno povećava sa dosadašnjih 60% prosječne bruto plate u Republici na 80% prosječne bruto plate u Republici, tako da će u 2025. godini osnovica doprinosa iznositi 70%, a od 1. januara 2026. godine iznosiće 80% prosječne bruto plate u Republici.

Takođe, utvrđuje se obaveza plaćanja doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje za lica koja ostvaruju dohodak od samostalne djelatnosti, a korisnici su prava na penziju, te za lica koja samostalnu djelatnost obavljaju kao dopunsku djelatnost, na osnovicu koja iznosi 30% prosječne bruto plate u Republici. Ova lica su do sada bila u cijelosti oslobođena obaveze plaćanja doprinosa, međutim usljed potrebe sprečavanja nelojalne konkurencije ili suštinski njenog smanjenja, vodeći računa o pravičnosti i načelu ekonomske snage obveznika, uvodi se minimalna obavezu doprinosa za ova lica.

Potrebno je napomenuti, da lica koja ostvaruju primanje na osnovu ugovora o dopunskom radu plaćaju doprinos za penzijsko i invalidsko osiguranje na osnovicu koju čini cjelokupna bruto naknada ostvarena po osnovu takvog angažmana, pa je uvedena osnovica za preduzetnike koji obavljaju dopunsku djelatnost i dalje povoljnija od dopunskog rada.

Sa druge strane, lica koja djelatnost obavljaju kao dodatnu su i dalje izostavljena od obaveze plaćanja doprinosa, zbog činjenice da se radi o licima koja tu djelatnost ne mogu obavljati ličnim radom, već isključivo preko zaposlenih radnika.

Plaćanja doprinosa oslobađaju se lica koja ostvaruju pravo na penziju iz Fonda penzijskog i invalidskog osiguranja Republike Srpske ukoliko ostvaruju primanja za rad u okviru humanitarnih organizacija ili organizacija koje se bave pružanjem socijalne pomoći licima koja su u stanju socijalne potrebe.

Na sjednici Vlade utvrđen je i Prijedlog odluke o dugoročnom zaduživanju Republike Srpske za 2025. godinu koji je planiran Budžetom za 2025. godnu na poziciji primici od zaduživanja. Ovom odlukom odbrava se dugoročno zaduživanje Republike Srpske za 2025. godinu u maksimalnom iznosu do 862.000.000 KM.

Način i izvori obezbjeđenja ovih sredstava biće: emisija dugoročnih dužničkih hartija od vrijednosti na domaćem finansijskom tržištu, kreditno zaduženje kod domaćih kreditora, zajam kod međunarodnih kreditora, odnosno zajmodavaca, međunarodnih organizacija, međunarodnih finansijskih institucija i stranih vlada, emisija obveznica na međunarodnom finansijskom tržištu.

Ovom odlukom definisani su indikativni uslovi zaduživanja na domaćem i međunarodnom finansijskom tržištu, kao i zaduživanje kod međunarodnih kreditora, odnosno zajmodavaca, međunarodnih organizacija, međunarodnih finansijskih institucija i stranih vlada, a konačni uslovi biće određeni u toku pregovora i preciznije definisani pojedinačnim odlukama o zaduženju Vlade Republike Srpske.

Vlada je utvrdila i Prijedlog odluke o kratkoročnom zaduživanju Republike Srpske emisijom trezorskih zapisa za 2025. godinu, u maksimalnom iznosu do 8% prihoda ostvarenih u prethodnoj fiskalnoj godini. Zaduživanje po osnovu emitovanih trezorskih zapisa, tokom budžetske godine, može se vršiti po kamatnoj stopi maksimalno relevantni Euribor +1,5%, a sa rokom dospijeća trezorskih zapisa najduže do godinu dana.

Na 97. sjednici Vlade utvrđen je i Prijedlog odluke o iznosu garancija koje može izdati Republika Srpska u 2025. godini. Ovom odlukom odobrava se izdavanje garancija Republike Srpske za zaduženja u 2025. godini do iznosa od 800.000.000 KM, s tim da ukupna izloženost Republike Srpske po izdatim garancijama ne može biti viša od zakonom definisanog ograničenja, koje iznosi 15% bruto domaćeg proizvoda u toj godini.

Na osnovu izvršenih procedura, analiza i procjena, Vlada Republike Srpske će donositi pojedinačne odluke o izdavanju garancija za zaduženja za koja se analizom i procjenom utvrdi da su opravdana i da ispunjavaju uslove propisane pozitivnim zakonskim propisima u Republici Srpskoj.

U skladu sa ovom odlukom, planirano je izdavanje garancija Republike Srpske za zaduženja u sektoru saobraćaja, energetike, trgovine i turizma, zaštite životne sredine, zdravstva i ostalim subjektima lokalne samouprave i institucijama javnog sektora.

Vlada Republike Srpske utvrdila je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o razvoju malih i srednjih preduzeća, koji je Programom rada Narodne skupštine Republike Srpske za 2024. godinu predviđen za donošenje. Razlozi za donošenje ovog zakona su: potpunije propisivanje svrhe i namjene podsticajnih sredstava, koja se dodjeljuju u oblasti malih i srednjih preduzeća i preciznije određivanje korisnika tih sredstava, usklađivanje načina donošenja strateških dokumenata i izrade izvještaja sa propisima u vezi strateškog planiranja i usklađivanje pojmova i naziva u zakonu u skladu sa zakonodavstvom Republike Srpske (pojmovi preduzetništvo žena, društveno preduzetništvo, nazivi ministarstava i komora).

Propisi iz oblasti strateškog planiranja uređuju da Vlada Republike Srpske donosi sektorske strategije te se ovim zakonom mijenja postupak i nadležni organ za donošenje Strategije razvoja malih i srednjih preduzeća u Republici Srpskoj, kao sveobuhvatnog razvojnog dokumenta u ovoj oblasti. U dijelu Zakona, kojim se uređuje postupak dodjele podsticajnih sredstava za razvoj malih i srednjih preduzeća, bolje su precizirane vrste podsticaja, njihovi korisnici te formiranje komisija za dodjelu sredstava. Na ovaj način se dodatno unapređuje osnov za sprovođenje postupaka dodjele podsticajnih sredstava u ovoj oblasti. Pored suštinskih izmjena i novina, ovim zakonom vrši se i formalno usaglašavanje naziva organa i organizacija koje imaju aktivnosti i zaduženja u oblasti malih i srednjih preduzeća, te preciznije normiraju definicije pojedinih pojmova iz ove oblasti.

Vlada Republike Srpske utvrdila je i Prijedlog zakona o izmjenama Zakona o stranim ulaganjima.

Razlozi za donošenje izmjena ovog zakona sadržani su prvenstveno u potrebi usklađivanja odredaba važećeg zakona sa odredbama Zakona o republičkoj upravi, prema kojem je poslove koji se tiču stranih ulaganja u svoj djelokrug rada preuzelo Ministarstvo privrede i preduzetništva, a koji su do tada bili u nadležnosti Ministarstva za ekonomske odnose i regionalnu saradnju. Ujedno se vrši i usklađivanje sa odredbama propisa koji uređuju strateško planiranje. Osim navedenog, razlozi za izmjene nalaze se i u potrebi da se unaprijede određena rješenja uzimajući u obzir praksu u primjeni Zakona, a naročito u segmentu saradnje republičkog nivoa i jedinica lokalne samouprave s ciljem privlačenja i podsticanja ulaganja u Republiku Srpsku, kao i potrebe dorade određenih odredaba u tehničkom smislu.

Vlada Republike Srpske usvojila je Informaciju o provođenju postupka dodjele podsticaja za povećanje plate radnika sa efektima dodijeljenih podsticaja za obračunski period januar - jun 2024. godine. Zakonom o podsticajima u privredi Republike Srpske i Pravilnikom o postupku dodjele podsticaja za povećanje plate radnika uređen je postupak dodjele podsticaja. U skladu sa navedenim zakonskim rješenjima, ministarstvo je u saradnji sa Poreskom upravom provelo proceduru dodjele podsticaja za deseti obračunski period, od 01.01 - 30.06.2024. godine. Za dodjelu podsticaja, za deseti obračunski period, prijavilo se 1.465 privrednih subjekata koji zapošljavaju 67.014 radnika. Podsticaj u desetom obračunskom periodu odobren je u iznosu od 12,91 milion KM za 1.320 privrednih subjekata koji su povećali platu za 38.661 radnika. Najveći iznos podsticaja za povećanje plata radnika odobren je privrednim subjektima iz prerađivačke industrije u ukupnom iznosu od 4,33 miliona KM (ili 33,55%). Najznačajniji efekti podsticaja u desetom obračunskom periodu su:

-           povećanje prosječne plate radnicima za 15,03% u odnosu na period početne plate kod privrednih subjekata koji su ostvarili pravo na podsticaj ili u apsolutnom iznosu za oko 79,18 miliona KM,

-           povećanje broja zaposlenih za 496 ili 0,74% u junu 2024. godine u odnosu na januar 2024. godine i

-           povećanje iznosa podsticaja za 22,66% u odnosu na prethodni obračunski period.

Takođe, pored drugih aktivnosti Vlade, ova mjera je doprinijela povećanju prosječne plate, povećanju iznosa plaćenih doprinosa i kontinuitet u isplati uvećane plate. U svih deset obračunskih perioda (od jula 2019. do juna 2024. godine) odobreni su podsticaji u ukupnom iznosu od 85,69 miliona KM, pri čemu je odobreno 6.940 podnesenih zahtjeva privrednih subjekata ili 92,4%. Korisnici podsticaja bili su 2.069 različitih privrednih subjekata koji su povećali plate za 73.727 radnika. S obzirom da dosadašnje analize efekata dodjele podsticaja za povećanje plata ukazuju na pozitivna kretanja, smatramo da su dodijeljeni podsticaji postigli odgovarajuće efekte i opravdali očekivane rezultate.

Vlada Republike Srpske utvrdila je po hitnom postupku Prijedlog zakona o izmjenama Zakona o platama zaposlenih u osnovnim i srednjim školama i đačkim domovima u Republici Srpskoj i Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o platama zaposlenih u oblasti kulture Republike Srpske.

Razlog za donošenje ovih zakona je usklađivanje platnih koeficijenata zaposlenih sa visokom stručnom spremom u oblasti obrazovanja i kulture Republike Srpske, a koji imaju platni koeficijent niži od platnog koeficijenta pete platne grupe definisanog zakonom kojim se uređuju plate zaposlenih u organima uprave, s ciljem poboljšanja materijalnog položaja ove kategorije radnika.

Imajući u vidu i činjenicu da je u vaspitno-obrazovnim ustanovama i u ustanovama kulture u Republici Srpskoj zaposlen veliki broj radnika sa višom stručnom spremom, s ciljem poboljšanja materijalnog položaja i unapređenja uslova života ove kategorije radnika, pristupilo se uvećanju plata i zaposlenih sa višom stručnom spremom u iznosu do 100 KM. Takođe, izvršena je promjena naziva pojedinih radnih mjesta radi usklađivanja sa važećim zakonskim i podzakonskim propisima, a sve radi poboljšanja teksta predloženih zakona.

Izmjene ovih zakona predstavljaju još jednu od mjera Vlade Republike Srpske koje doprinose privrednom rastu i povećanju plata radnika, kao i poboljšanju ekonomsko-socijalnog položaja zaposlenih u osnovnim i srednjim školama i đačkim domovima te zaposlenih u oblasti kulture Republike Srpske.

Za planirano uvećanje plata za zaposlene u oblasti obrazovanja i kulture sa visokom i višom stručnom spremom biće izdvojeno iz Budžeta Republike Srpske preko 19.500.000 KM.

Vlada Republike Srpske utvrdila je Nacrt zakona o pomilovanju, kojim se utvrđuje institucija nadležna za davanje pomilovanja, oblici pomilovanja, propisuju krivična djela za koja se pomilovanje ne može dati, postupanje po molbi za pomilovanje, nadležnost Komisije za pomilovanje, sadržaj odluke o pomilovanju, kao i druga pitanja vezana za odlučivanje po molbi za pomilovanje.

Važeći Zakon o pomilovanju donesen je 2006. godine i istim je propisan postupak vezan za davanje pomilovanja, oblici pomilovanja, kao i krivična djela za koja se pomilovanje ne može dati.

Narodna skupština Republike Srpske, 2021. godine usvojila je Zakon o izmjenama i dopunama Krivičnog zakonika Republike Srpske, kojim je uvedena nova kazna – kazna doživotnog zatvora za najteža krivična djela kao i najteže oblike teških krivičnih djela. Istim zakonom je dopunjena odredba člana 101. kojim je propisan sadržaj instituta pomilovanja na način da je propisano da se pomilovanje ne može dati licu koje je osuđeno na kaznu doživotnog zatvora prije nego što je izdržalo 25 godina zatvora.

Zakon o izvršenju krivičnih i prekršajnih sankcija Republike Srpske takođe propisuje da se zatvorenik otpušta iz Ustanove na osnovu Odluke o pomilovanju, a takođe propisuje uslove i postupak otpuštanja zatvorenika iz Ustanove.

Imajući u vidu navedeno, kao i činjenicu da je u nadležnosti Ministarstva pravde imenovanje i rad Komisije za pomilovanje koja postupa po molbama za pomilovanje, bilo je neophodno uskladiti odredbe Zakona o pomilovanju sa odgovarajućim odredbama Krivičnog zakonika Republike Srpske i Zakona o izvršenju krivičnih i prekršajnih sankcija Republike Srpske, ali i novelirati izmjene u djelu imenovanja Komisije za pomilovanja u smislu propisivanja trajanja mandata na koji se imenuju članovi Komisije, kao i obaveza donošenja podzakonskog akta kojim će se urediti način i funkcionisanja Komisije, te se iz tih razloga pristupilo izradi ovog zakona.

Vlada Republike Srpske donijela je Odluku o davanju saglasnosti na Plan utroška sredstava Ministarstvu porodice, omladine i sporta za period 1.1 – 30.11.2024. godine, u ukupnom iznosu od 289.787,63 KM. Sredstva se raspoređuju za subvencionisanje kamatne stope za stambeno kreditiranje mladih i mladih bračnih parova (286.120,96 KM) i tekuće grantove udruženjima od javnog interesa (3.666,67 KM).


IZVOR: Vebsajt Vlade RS, 04.12.2024.

Naslov: Redakcija