Vlada Federacija Bosne i Hercegovine je, na sjednici u Mostaru, izmijenila Odluku o provođenju mjera za smanjenje troškova električne energije domaćinstvima i stimulaciji energetske učinkovitosti, kojom je rok njene primjene produžen do 30. juna 2025. godine.
Odlukom je utvrđeno da pravo na subvencioniranje ostvaruju određene kategorije sa najnižim primanjima, penzioneri s minimalnom penzijom i korisnici stalne novčane pomoći koji imaju izdata rješenja od nadležnih službi i centara za socijalni rad u FBiH. Osnovni kriterij za subvenciju je potrošnja električne energije, koja mora biti ispod prosječne (manja od 268 kWh mjesečno kod JP Elektroprivreda BiH d.d. Sarajevo, odnosno manja od 348 kWh kod JP Elektroprivreda HZHB d.d. Mostar).
Inače, Odluka o provođenju mjera za smanjenje troškova električne energije domaćinstvima i stimulaciji energetske efikasnosti u primjeni je od 2011. godine, a prosječan broj korisnika subvencija po godinama iznosio oko 70 hiljada.
Za poticaje pri kupovini električnih automobila milion KM
Vlada Federacije BiH je na prijedlog Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije donijela odluke o usvajanju dva programa utroška sredstava tekućih transfera i drugih tekućih rashoda iz Federalnog budžeta za 2024. godinu, namijenjenih ovom ministarstvu za subvencioniranje kupovine električnih automobila, u ukupnom iznosu od 1.000.000 KM.
U skladu s programima, 500.000 KM namijenjeno je privatnim preduzećima i poduzetnicima za poticaje pri kupovini električnih automobila, te isti iznos i za subvencije pojedincima (fizičkim licima). Visina iznosa koji se dodjeljuje kao poticaj privatnim preduzećima i poduzetnicima, kao i pojedincima je 10.000 KM za električna vozila, te 7.000 KM za hibridna električna “plug-in” vozila. Sredstva privatnim preduzećima i poduzetnicima moći će se dodijeliti za kupovinu najviše dva, a pojedincima jednog vozila.
Obrazloženo je da je cilj subvencija neposredno podsticanje kupovine i upotrebe električnih vozila, u okviru sprovođenja mjera za poboljšanje kvaliteta vazduha i unapređenja kvaliteta životne sredine, a Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije je jedan od nosilaca provedbe mjere smanjenja negativnog uticaja sektora transporta na okoliš, definirane u ciljevima Strategije razvoja FBiH 2021-2027. godina. Sufinansiranjem kupovine električnih i hibridnih automobila Vlada Federacije BiH direktno utiče na poboljšanje kvaliteta vazduha, kao i smanjenje izvora zagađenja vazduha, odnosno emisija gasova sa efektom staklene bašte u cestovnom saobraćaju.
Grant sredstva Ministarstva dodjeljivat će se u skladu s usvojenim programima i raspisanim javnim pozivima.
Namjena ova dva programa je dodjela subvencija za kupovinu novih automobila, registriranih u FBiH u periodu od 1.1. do 30.11.2024. godine, koji imaju isključivo električni pogon i automobila koja uz motor sa unutrašnjim sagorijevanjem, pokreće i električni pogon (“plug-in” hibridni automobili). Obrazloženo je da se pod novim automobilom smatra putničko vozilo koje nije bilo u upotrebi i nikada, nigdje nije bilo registrirano, odnosno vozilo kojem prva registracija nakon proizvodnje nije izvršena prije 1.1.2024. godine. Također, vozila za koja se dodjeljuje subvencija su ona koja imaju najviše devet mjesta za sjedenje, uključujući i sjedište vozača (putnička vozila kategorije M1). Tehnički uslovi za prihvatljiva vozila su električna vozila sa emisijom CO2 0 g/km, te hibridna “plug-in” vozila sa emisijom CO2 manjom od 50 g/km.
U obrazloženju ova dva programa navedeno je da je BiH potpisnica Pariškog sporazuma o klimatskim promjenama, kao i Sofijske deklaracije o zelenom planu za Zapadni Balkan, te da je u strategijama i direktivama EU naglašena potreba za dekarbonizacijom transportnog sektora i smanjenjem emisija iz trasporta, posebno u urbanim područjima.
Za realizaciju odluka Vlade Federacije BiH zadužena su federalna ministarstva energije, rudarstva i industrije, te finansija, svako u okviru svoje nadležnosti.
Donesena Uredba o kvotama za obnovljive izvore energije i efikasnu kogeneraciju
Vlada Federacije Bosne i Hercegovine je na prijedlog Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije donijela Uredbu o kvotama za obnovljive izvore energije i efikasnu kogeneraciju.
Ovom uredbom bliže se uređuju tehnološke kvote sa definisanim udjelom rezervisanim za zajednice obnovljive energije, termini i obimi FIP aukcija, te procjena doprinosa prosumera, kao i odredbe za utvrđivanje nivoa tehnoloških kvota u zavisnosti od doprinosa prosumera. Također, bliže se uređuju metodologija dodjeljivanja nedodijeljenih tehnoloških kvota i obima aukcija, iz jedne tehnologije u drugu, te ostale odredbe u vezi tehnoloških kvota, obima aukcija i doprinosa prosumera.
Kako je obrazloženo u razlozima za donošenje, cilj Uredbe je da se Vlada Federacije BiH odredi u smislu veličina tehnoloških kvota i obima aukcija, a koje će biti predmet podsticaja putem tržišnih postupaka nadmetanja, odnosno putem aukcija. Uzimajući u obzir da Zakon o korištenju obnovljivih izvora energije i efikasne kogeneracije nije propisao period na koji se odnosi Uredba, navedenim prijedlogom je obuhvaćen period do 2030. godine.
O realizaciji projekata javnog prijevoza u Sarajevu
Javni prijevoz Sarajevo - e Mobility
Vlada Federacije BiH je na prijedlog Federalnog ministarstva finansija utvrdila Prijedlog odluke o prihvatanju dodatnog zaduženja po osnovu Ugovora broj 1 o amandmanu na Ugovor o zajmu od 12. aprila 2022. godine između Bosne i Hercegovine i Evropske banke za obnovu i razvoj za realizaciju Projekta “Javni prevoz Sarajevo - e Mobility”. Prijedlog odluke bit će upućen Parlamentu Federacije BiH na donošenje. Ovom odlukom prihvata se dodatno zaduženje Federacije BiH po osnovu ovog ugovora o amandmanu u iznosu do 5.000.000 eura, za realizaciju Projekta “Javni prijevoz Sarajevo - e Mobility”.
Sredstva Ugovora o amandmanu koristit će se za nabavku savremenog sistema za upravljanje i nadzor nad saobraćajem koji uključuje komponente inteligentnog sistema upravljanja sa prioritetima javnog prijevoza, video nadzornog sistema i video detekcije incidenata zasnovane na najnovijim tehnologijama.
Odlukom je propisano, između ostalog, da se sredstva odobravaju Federaciji BiH s rokom otplate od 15 godina, te trogodišnjim grace periodom koji je uključen u rok otplate. Odlukom je propisano i da će ova dodatna sredstva zajma Federacija BiH prenijeti na osnovu zajma na Kanton Sarajevo, koje je krajnji korisnik i dužnik po ovom zaduženju. U periodu implementacije Projekta u Budžetu Federacije BiH nije potrebno osigurati finansijska sredstva za dodatno sufinansiranje.
Kako je obrazloženo, za realizaciju Projekta već je osigurano 17 miliona eura na osnovu Ugovora o zajmu između BiH i EBRD-a, ali da je prvobitna procjena investicije pripremljena 2020. godine, te je za realizaciju ove komponente potrebno osigurati dodatnih pet miliona eura iz kreditnog zaduženja.
Također, Projekt podrazumijeva i izradu centra za upravljanje, gdje bi se mogla pratiti situacija na saobraćajnicama u svakom trenutku, te poduzimati odgovarajuće mjere za rješenje saobraćajnih gužvi na pojedinim raskrsnicama, kao i rješavanje incidentnih situacija.
Izgradnja tramvajske pruge Ilidža - Hrasnica
Vlada Federacije BiH je na prijedlog Federalnog ministarstva finansija utvrdila Prijedlog odluke o prihvatanju dodatnog zaduženja po osnovu Ugovora broj 1 o amandmanu na Ugovor o zajmu od 1. februara 2023. godine između Bosne i Hercegovine i Evropske banke za obnovu i razvoj, za realizaciju Projekta “Izgradnja tramvajske pruge Ilidža - Hrasnica”. Prijedlog odluke bit će upućen Parlamentu Federacije BiH na donošenje. Ovom odlukom prihvata se dodatno zaduženje Federacije BiH po ovom ugovoru o amandmanu u iznosu do 5.000.000 eura, za realizaciju Projekta “Izgradnja tramvajske pruge Ilidža-Hrasnica”.
Sredstva će se koristiti za finansiranje dodatnih radova koji su potrebni za realizaciju Projekta, te plaćanja usljed izmijenjenih cijena građevinskih materijala i radova na tržištu.
Odlukom je propisano, između ostalog, da se sredstva odobravaju Federaciji BiH s rokom otplate od 15 godina, te trogodišnjim grace periodom koji je uključen u rok otplate. Odlukom je propisano i da će ova dodatna sredstva Federacija BiH prenijeti na osnovu zajma na Kanton Sarajevo, koje je krajnji korisnik i dužnik po ovom zaduženju. U periodu implementacije Projekta u Budžetu Federacije BiH nije potrebno osigurati finansijska sredstva za dodatno sufinansiranje.
Kako je obrazloženo, za realizaciju ovog projekta već je osigurano 25 miliona eura, ali je usljed izmijenjenih cijena građevinskih materijala i radova na tržištu, te utvrđenih dodatnih radova koji su potrebni za realizaciju ovog projekta, potrebno osigurati dodatnih pet miliona eura iz kreditnog zaduženja. S obzirom na trenutne okolnosti u transportnoj infrastrukturi u gradu, izgradnja pruge Ilidža - Hrasnica je prioritetna aktivnost s obzirom na ukupnu mobilnost građana, ekonomske troškove i zagađenje okoliša.
Projektom se pospješuje dovođenje kvaliteta javnog linijskog prijevoza putnika na evropske standarde, zaštita prirodnog okoliša, sigurnost radnog osoblja i korisnika usluga u saobraćaju, te povećanje ekonomske konkurentnosti.
O realizaciji Projekta Geoprostorne infrastrukture i procjene vrijednosti nekretnina
Vlada Federacije BiH je na prijedlog Federalnog ministarstva finansija utvrdila Prijedlog odluke o prihvatanju zaduženja po Sporazumu o zajmu između Bosne i Hercegovine i Međunarodne banke za obnovu i razvoj za realizaciju Projekta Geoprostorne infrastrukture i procjene vrijednosti nekretnina, koja će biti upućena Parlamentu Federacije BiH na donošenje. Ovom odlukom prihvata se zaduženje Federacije BiH po ovom sporazumu u iznosu do 23.100.000 eura.
Sredstva zajma koristit će se za finansiranje unapređenja tačnosti i dostupnosti informacija o zemljišnoj administraciji u Federaciji BiH. Projekt se sastoji od četiri dijela, i to podrška za uspostavljanje infrastrukture prostornih podataka, uspostavljanje registra zgrada, procjena vrijednosti nekretnina, te izgradnja kapaciteta i upravljanje projektom.
Odlukom je propisano, između ostalog, da se sredstva zajma odobravaju Federaciji BiH s rokom otplate od 32 godine, te sedmogodišnjim grace periodom koji je uključen u rok otplate. Također, propisano je da se potvrđuje da je razmatrana dokumentacija prihvatljiva za Federaciju BiH, a posebno usaglašeni zapisnik sa pregovora, sporazum o zajmu, te projektni sporazum. U periodu implementacije Projekta u Budžetu Federacije nije potrebno osigurati finansijska sredstva za dodatno sufinansiranje.
Odlukom se daje i saglasnost za zaključivanje Supsidijarnog sporazuma između BiH i Federacije BiH za ova sredstva, a za njegovo potpisivanje ovlašćuje se federalni ministar finansija.
U Informaciji je, između ostalog navedeno, da će se kroz provođenje Projekta odrediti procijenjene vrijednosti za nekretnine na području Federacije BiH na osnovu tržišnih pokazatelja. Potom će se razviti integralni sistem utvrđivanja vrijednosti nekretnina za Federaciju BiH, a kao preduslov izvršiti će se sistematsko prikupljanje podataka o nekretninama u Federaciji BiH. Projektom će se prikupiti podaci o svim nekretninama, koje su upisane u zvanične registre, ali i ostalim nekretninama koje nisu dio službene katastarske ili zemljišno - knjižne evidencije, a koji će služiti i u svrhu smanjenja sivog tržišta nekretnina. Također, kako je istaknuto, Projektom će se omogućiti investitorima i ostalim akterima na tržištu nekretnina donošenje pravilnih odluka o investicijama, te sigurnost samih investicija i poticati će se mala i srednja preduzeća koja koriste nekretnine kao zalog, odnosno poboljšati će efikasnost poslovanja.
Prihvaćen Okvirni plan prevencije i sprečavanja nasilja u odgojno-obrazovnim ustanovama u FBiH
Vlada FBiH je, na prijedlog Federalnog ministarstvo obrazovanja i nauke, zaključkom prihvatila Informaciju o izradi “Okvirnog plana prevencije i sprečavanja nasilja u odgojno-obrazovnim ustanovama u Federaciji Bosne i Hercegovine”. Istovremeno je prihvaćen i “Okvirni plan prevencije i sprečavanja nasilja u odgojno-obrazovnim ustanovama u FBiH”.
Predlagač u Informaciji zaključuje da je dokument “Okvirnog plana prevencije i sprečavanja nasilja u odgojno-obrazovnim ustanovama u Federaciji BiH” sačinjen kao sveobuhvatan, interresorni okvirni plan prevencije i sprečavanja nasilja u odgojno-obrazovnim ustanovama u Federaciji BiH, koji treba poslužiti kantonalnim ministarstvima obrazovanja kao osnova za izradu kantonalnog akcionog plana u koji će biti integrirane aktivnosti koje se procijene kao prioritetne i potrebne na području kantona, u skladu sa specifičnostima svakoga od njih, finansijskim mogućnostima i zakonskim propisima.
Također, predlagač navodi da je ovaj dokument osnova za planiranje i realizaciju aktivnosti Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke u oblasti prevencije i sprečavanja nasilja u odgojno-obrazovnim ustanovama u FBiH, kao i osnova za planiranje i realizaciju aktivnosti u ovoj oblasti za četiri ostala federalna ministarstva koja su bila uključena u Interresorni stručni tim za izradu Okvirnog plana prevencije i sprečavanja nasilja u odgojno-obrazovnim ustanovama u Federaciji BiH. Ovaj dokument prezentiran je na prvoj sjednici koordinacije ministara obrazovanja u FBiH, te je usaglašen od prisutnih.
U Okvirnom planu su pomno isplanirane tri oblasti, devet mjera i 48 aktivnosti čijom realizacijom se može postići visoki standard u oblasti prevencije nasilja u odgojno-obrazovnim ustanovama, učiniti pozitivan pomak u očuvanju fizičkog i mentalnog zdravlja učenika i nastavnika, izvršiti snažna afirmacija zdravih životnih stilova, a sve primjenjujući naučno utemeljene i dokazano efikasne metode, a pri tome, adresirajući ključne potrebe djece i mladih u 21. stoljeću.
Pažnja je usmjerena na promociju aktuelnih i kreiranje budućih preventivnih programa koji su fokusirani na faktore rizika koji egzistiraju među djecom i mladima, a koji mogu efektivno biti umanjeni ili eliminirani primjenom sveobuhvatnih obrazovnih pristupa koji doprinose jačanju psihosocijalnih kompetencija djece kroz socio- emocionalno učenje unutar sistema formalnog i neformalnog obrazovanja.
Na taj način se nastoje ojačati kapaciteti djece i mladih kako bi bili sposobni razumjeti informacije koje dobijaju kroz preventivne programe, da donose informirane odluke, da komuniciraju efektivno i nenasilno, da prepoznaju rizike u realnom i virtualnom svijetu, da budu spremni na izazove koje generira globalna transformacija svijeta u kojem žive, uče, igraju se i razvijaju.
Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke je zaduženo da Okvirni plan objavi na svojoj internet stranici i da o tome obavijesti relevantne institucije, a Vlada predlaže kantonalnim vladama da na osnovu Okvirnog plana izrade vlastite akcione planove za prevenciju i sprečavanje nasilja u odgojno-obrazovnim ustanovama.
IZVOR: Vebsajt Vlade FBiH, 01.08.2024.
Naslov: Redakcija