Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju Republike Srpske("Sl. glasnik RS", br. 17/2023) na 15 dana je produžen rok važenja vanrednog tehničkog pregleda na autobusima koji prevoze učenike i studente.
Ovim izmjenama, koje su na snagu stupile 2. marta, taj rok je povećan čak pet puta, s obzirom da je vanredni tehnički pregled autobusa kojima se obavlja organizovani vanlinijski prevoz predškolske djece, učenika i studenata do sada važio tri dana.
U Udruženju saobraćaja i veza RS pozdravljaju uvedene novine, ističući da će one omogućiti i lakšu organizaciju ekskurzija.
- To je pozitivna promjena i dobra je iz praktičnih razloga, zato što nije bilo vremena da se završi novi tehnički pregled kada se vratite sa izleta. Na primjer, kada odete na ekskurziju i vratite se u nedjelju, nemoguće je bilo za ponedjeljak organizovati tehnički pregled, a obično sve škole idu u istim terminima i čeka se vozilo - govori predsjednik Udruženja Dejan Mijić.
On uvjerava i da produženje roka ne utiče na bezbjednost autobusa, jer “nije logično da se vozilo pokvari za tri dana”, koliko je do sada važio vanredni tehnički pregled.
- Garancija bezbjednosti je redovan tehnički pregled i šestomjesečni, koje je zakon predvidio, sve drugo je bilo dodatno. Ako mislite da se autobus može pokvariti u roku od 72 sata, najbolje je da ga ne koristite - rekao je Mijić.
A, da li će manji troškovi prevoznika uticati i na smanjenje cijena školskih izleta?
- Nisu to značajni troškovi, faktički su beznačajni, posebno u odnosu na gorivo i plate radnika, ali jeste bio problem oko organizacije. Da li će biti jeftinije ekskurzije nije pitanje za prevoznike već za turističke agencije - poručio je Mijić.
Vanredni tehnički pregled inače košta 100 maraka, a ta cijena aktuelna je više od deset godina, zbog čega, kako se saznaje, i u tehničkim stanicama razmišljaju o poskupljenju.
U turističkim agencijama sa kojima je razgovarano podsjećaju da su cijene ekskurzija poskupjele još prošle godine. Tako na primjer, škola u prirodi na Jahorini iz Banjaluke sada košta 400 KM, a bila je 300 KM. Pri tome je još i broj noćenja smanjen sa četiri na tri.
Roditelji se posebno žale na jednodnevne izlete koji koštaju i dvadesetak maraka. Cijene upoređuju sa komercijalnim kartama, koje znaju biti jeftinije, i pitaju gdje je tu popust na grupnu organizaciju.
- Jednodnevne izlete nerado radimo jer je roditeljima to preskupo. U pitanju je veliki posao, treba platiti autobus, vozača, a mi se ugradimo jednu marku po učeniku. To je lakše agencijama koje imaju svoje autobuse - pojasnili su u jednoj banjalučkoj turističkoj agenciji.
Kako izgleda ta računica objašnjavao je predsjednik Aktiva direktora osnovnih škola regije Banjaluka, Miroslav Popržen.
- Ljudi porede koliko je karta do Prijedora i nazad i mjere po tome cijenu izleta. Nije to isto. Za jednodnevni izlet mora se raditi tehnički pregled autobusa. To je dodatni teret za agenciju, a pri tome cijeli taj dan su im “zarobljeni” vozač i autobus. Ko organizuje izlete hoće i da zaradi - rekao je Popržen.
Kako su saopštili iz Privredne komore RS, pored vanrednog tehničkog pregleda, najznačajnije izmjene u Zakonu o prevozu u drumskom saobraćaju odnose se još na definisanje uslova za upravljanje vozilima javnog prevoza i prevoza za vlastite potrebe kojim je uvršteno periodično osposobljavanje vozača, uvršten je niz odredbi koji će dovesti do efikasnijeg sankcionisanja nelegalnog prevoza kroz veća ovlaštenja nadležnim inspekcijama, te propisane odredbe o pravima putnika u javnom prevozu građana.
Kompanija Paragraf Lex BA ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenijetih iz spoljnih sadržaja, odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vijesti" su namijenjene u svrhu opšteg informisanja.
IZVOR: Izvor: Vebsajt Srpskainfo, 07.03.2023.
Naslov: Redakcija